הקוראן וסובלנות: מסה פרשנית על סורה 5, פסוק 48

עמוד:53

הכלכליים , הפוליטיים והחברתיים שמשלו בעירם , אשר אבותיהם בנו ושאת פרותיהם האנשים האלה קוצרים עתה . לאחר שנפער הקרע בין הנביא לבין בני קריש , מתעד אבן אסחאק באופן מקוטע משהו , אירעה סדרה של מפגשים מרים בין מוחמד למתנגדיו . ראשית , מנהיגי האופוזיציה ניסו ללחוץ על דודו של הנביא , אבו טאלב , להסיר מעל מוחמד את הגנת בני שבטו . כאשר נכשלו בכך , ניסו ללחוץ על מוחמד ישירות : " הם עוררו נגדו אנשים שוטים , שכינוהו שקרן , עלבו בו והאשימו אותו כי הוא 6 משורר , מכשף , מתנבא , ואחוז דיבוק . " יש דיווחים על תקיפות גופניות אחדות 7 או על התקפות שכמעט התרחשו ונמנעו במהלך התקופה הזאת , אולם רוב ההתעמרות בנביא התבטאה ככל הנראה בעלבונות מילוליים שכוונו נגד טענתו כי הוא נביא ונגד היבטים שונים של ההתגלות הקוראנית . באשר לזו האחרונה , ההתקפה על הפוליתאיזם הערבי חוזרת לעתים מזומנות כמניע הדוחף את ההתנגדות , כמו במעשה הבא שמספר אבן אסחאק : אבו ג'הל פגש בשליח , כך שמעתי , ואמר לו : "בשם האלוהים , מוחמד , אם לא תחדל לגדף את אלוהינו , נגדף אנו את האלוהים שאתה משרת . " על כן הוריד האלוהים על הדבר הזה "אל תקללו את אלה אשר אליהם יתפללו הם מבלעדי אלוהים , פן יקללו הם את אלוהים בצדייה ובבלי דעת דבר" [ סודה , 6 פסוק . [ 108 ושמעתי שהשליח חדל 8 לגדף את אלוהיהם , והחל קורא להם אל אללה . סיפורים אחרים מלמדים שבעיני כמה מבני מכה לא נראו דבריו של הנביא ואמונותיהם שלהם סותרים לגמרי : [ ארבעה ] אנשים בעלי שם בקרב עמם [ ... ] אמרו : "מוחמד , הבה ונעבוד אנו את אשר אתה עובד , ואתה תעבוד את אשר אנו עובדים . אתה ואנחנו נחלוק בדבר . אם הדבר שאתה עובד טוב מזה שאנו עובדים יהיה לנו חלק בו , ואם הדבר שאנו עובדים טוב מזה שאתה עובד , יהיה לך חלק בו . " על כן הוריד אלוהים בעניין זה עליהם , "אמור , הוי הכופרים , לא אעבוד את אשר תעבדו , ואתם לא תעבדו את אשר אעבוד , ולא אעבוד את אשר עבדתם , ולא תעבדו את אשר אעבוד . לכם דתכם ולי דתי" ( סורה 9 . ( 109 בהבינם שלא יוכלו לעצור את נושא המסר , פנו בני קריש נגד חסידיו . אבן אסחאק כותב : "בני קריש הסיתו את האנשים נגד בני לווייתו של השליח שהתאסלמו . בכל שבט התנפלו על המוסלמים שביניהם , היכו אותם והדיחו . 6 שם , עמ' . 7 . 130 שם , עמ' . 8 . 135 , 130 שם , עמ' . 9 . 162 שם , עמ' . 165

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר