תנועות אסלאמיות בנות זמננו ומקורות חדשים לסובלנות דתית

עמוד:48

שבעצמנו ולחוש שלא די בבשר , בעונג . בעקבות הניתוח הזה , אפשר להציע ולומר שהאסלאמיות היא ניסיון להפיח חיים חדשים בתופעה שהחילוניות דיכאה . זהו ניסיון לבנות מחדש קשר חברתי בין הסובייקטיביות לרשות הרבים באמצעות חידוש השימוש במנהגים ובפולחן גופניים . נשים הן שחקניות חברתיות ראשיות בתהליך הזה , משום שהן מציגות את הגבולות שבין הפרטי לציבורי , בין החוקי ללא חוקי , בין הגוף למדומיין . הסובייקטיביות האסלאמית מוצגת ברבים באמצעות הפניית תשומת הלב לקפדנות של המנהגים הגופניים . אצל שחקני האסלאמיות הגוף המוסלמי נהפך לאתר של התנגדות למודרניות החילונית . זהו אתר שבו השוני והאיסור קשורים ליצירתו של סובייקט חדש ( שאינו מוסלמי ואינו מודרני ) ושל חברתיות ( sociability ) חדשה . מצד אחד הסובייקט החדש נעשה מודרני , מצד אחר הוא מזכיר לכולם את הגבולות , את הקווים התוחמים , את הלאווים ואת מה ש"אסור על פי המודרנה . " וכך שאלת הסובלנות נעשית גם היא שאלה של השלמה עם חוויית המודרניות המנוכסת , המופנמת . באופן פרדוקסי , הביקורת האסלאמית על המודרניות יכולה להתפרש כשלב חדש בתהליך ניכוס המודרניות בהקשרים מקומיים , לא מערביים . הסובייקט האסלאמי נוצר הן באמצעות שחרור מהגדרות מסורתיות ותפקידים שבזהות המוסלמית הן באמצעות התנגדות לסדר החברתי המודרני . אלן טורן טוען שהסובייקט חב את קיומו לקונפליקט חברתי , לפעולה קולקטיבית , המפנה את ביקורתה כלפי הסדר הממוסד , כלפי התפקידים שכל אחד מצופה למלא וכלפי הלוגיקה של הכוח . הסובייקט האסלאמי נוצר באמצעות פעולה קולקטיבית , שהיא קריטית לשעבוד הזהות המוסלמית לקהילה מזה ולמודרניות מזה . החיפוש אחר הבדלים , אחר אותנטיות , מבטא את ההתנגדות הקריטית לאסטרטגיות המבוללות ולדרכי הפעולה של המודרניות , היוצרות האחדה הומוגנית . במיוחד בהקשרים לא מערביים , הרפלקסיביות של המודרניות , כלומר יכולתה הקריטית להתעלות מעל מגבלותיה , היא חלשה . ביקורת על המודרניות נוצרת כאשר המודרניות נעשית מקומית שורשית , נוהג שביומיום . וחשוב לא פחות , הכרה במקורות מרובים של סובלנות אפשרית רק כאשר יש מרחב מנטלי וחברתי לביקורת על המודרניות מתוך עצמה . . 22 שם , עמ' . 23 . 370 ראו Cambridge : Polity Press , 1994 Ulrich Beck , A . Giddens and S . Lasch ( eds . ) , Ref lexive Modernization , . 25 Alain Touraine , Critique de la Modernite , Paris : Fayard , 1992 , p . 337 . 24 . Decouverte , 1993 ( Textes a l ' appui . Serie sociologie ) , trans . by Jeanine Riege , Paris : la Nilufer Gole , Musulmanes et Modernes : voile et civilisation en Turquie

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר