תנועות אסלאמיות בנות זמננו ומקורות חדשים לסובלנות דתית

עמוד:47

כמיליטנטית , כאסלאמיסטית וכזרה . מצד אחד , אין אפשרות לקשר חברתי , לתקשורת ולדיון ציבורי כאשר האחר מצטייר כאויב . מצד אחר , הסובלנות נעשית בעייתית כאשר אלה שהודרו והוטבעה עליהם סטיגמה מנסים לנכס את המרחבים שנאסרו עליהם . הדוגלים באסלאם מנכסים את מרחבי המודרניות החילונית בלי לוותר על הייחודיות שלהם , כלומר הדת , ובכך עורכים מחדש את מבנה קטגוריות השליטה . בעיית הסובלנות קיימת בה במידה שמצדדי האסלאם חולקים עם המודרניות אותם המרחבים , כגון הפרלמנט , כיתות האוניברסיטה והטלוויזיה , ומצטרפים לתחרות פוליטית , אינטלקטואלית וכלכלית בתומכי החילוניות . שאלת הקשר החברתי עם הנגועים בסטיגמה ועם המודדים היא בעיה מהותית של הדמוקרטיה . יש תנועה כפולה , המחרידה משלוותם את עקרונות הסובלנות הליברלית . האיסלאמיסטים נכנסים אל תחומיה של המודרניות ועוזבים את חייהם המסורתיים , ועם זאת מסרבים להיטמע במודרניות ומפגינים את שונותם . הטענות לשונות דתית במרחב הציבורי החילוני מערערות על גבולות הסובלנות , ההכרה והקשר החברתי . אחד הטיעונים הנפוצים בתורכיה נגד כיסוי הראש הוא ש"איש אינו מתנגד לכיסוי הראש של סבתא , כולנו אוהבים אותו , אבל כיסוי הראש העכשווי הוא סמל פוליטי , שאינו נלבש בתום לב . " ברור בהחלט שכיסוי הראש האסלאמי נהפך לסמל תרבותי פוליטי , אולם דווקא משום שהוא נוכס מחדש , באופן פעיל , על ידי דור של נשים צעירות משכילות התובעות נראות ציבורית , הוא מפריע למדומיין החברתי המודרני ומאיים עליו . הנשים האסלאמיות יוצרות בעיה בכך שהן גם "מוסלמיות" וגם "מודרניות , " ואינן רוצות לחיות לפי קנה המידה של הגדרה זו או של זו . אפשר גם לטעון שהן "לא מוסלמיות" ו"לא מודרניות , " שכן יש להן ביקורת הן על המסורות הדתיות הן על המודרניות המבוללת . התנועות האסלאמיות יכולות להתפרש כביקורת המוטחת בגרסה החילונית של רשות הרבים . מחקרו של ריצ'רד סנט הראה כי התפתחות רשות הרבים במערב , לכתחילה , היתה שזורה וכרוכה באופנים שבני האדם חוו את גופם ; 21 הגוף היה קשור למרחב העירוני באמצעות טקסים דתיים . לדברי סנט , הדה מטריאליזציה של רשות הרבים , הפרדתה מן הגוף , היא גרסה חילונית של רשות הרבים . ומשום שהחוויה העירונית התנתקה מן ההבנה הדתית אנו מתקשים ליצור קשרים אזרחיים עזים . כדי שיתקיימו סובלנות , הכרה באחר ו"חמלה אזרחית" בעיר רב תרבותית , צריך אדם להיות בעל מודעות פיזית לחסר , CivilizationNew York : W . W . Norton , 1996 Richard Sennett , Flesh and Stone : The Body and the City in Western . 21 447 Danillo Martuccelli , Sociologies de la Modemite , Paris : Gallimard , 1999 , p . . 20

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר