תנועות אסלאמיות בנות זמננו ומקורות חדשים לסובלנות דתית

עמוד:35

מוקירים מאוד ומעודדים בכל דרך . תחושת המעגליות של הזמן וההכלה הקהילתנית הן היסודות של הזהות האסלאמית , המתיימרת לענות על הכול ולהיות כלילת שלמות . האסלאמיות של ימינו מעוררת את היעדר הסובלנות הדתית ואת המוסר הקהילתני , ותוך כדי כך מכשירה אותם ומעצבת אותם מחדש בעזרת פעולות ושפה פוליטיות דתיות . מבחינה זו , המחלוקת סביב סלמן רושדי מעלה סוגיות רבות באשר לקווי דמותה של הסובלנות הליברלית ובאשר לגבולות חופש הדיבור בהקשר רב תרבותי , אולם גם מגלה את הערכים הקהילתניים של מוסר שהצהרת זהות אסלאמית מקנה לו גוון משלה . היא מעלה את השאלה האם ראוי להגביל את חופש הדיבור כדי למנוע פגיעה במאמינים באשר הם , או האם בהקשרים רב תרבותיים של הגירה , ראוי להרחיב את חוקי המדינה ולהחילם על דתות אחרות , וכן הלאה . מקרה רושדי גם חשף את מוגבלותם של המרחב ושל הסובלנות המוקצים לזהויות ולחירויות קוסמופוליטניות לנוכח התביעה להגדרת זהות , אסלאמית או לאומנית . באורח דומה , התלות ההדדית בין שאלת הסובלנות לבין סוגיות הזהות , הקהילה ומוסר האשה התגלתה ביתר שאת בתביעה משפטית בגין דברי כפירה שהוגשה במצרים . זו היתה גלובלית פחות מאשר במקרה רושדי , אך חשובה לא פחות . ד"ר נאסר אבו זיד , פרופסור באוניברסיטת קהיר החוקר את פירושי הקוראן , הואשם בהתנגדות לחוק הדתי , השריעה , וכתוצאה מכך הוכרז כופר בעיקר . במאי 1993 הגישו עורכי דין אסלאמים תביעה לגירושיו של זיד , על סמך חוק החסבה הדתי . טענתם של עורכי הדין היתה שאשה מוסלמית אינה זכאית להישאר נשואה ללא מוסלמי . מקרה זה מגלה כי האסלאמיזציה של הדיון הציבורי ושל רשות הרבים אינה מנותקת מתפקידן של הנשים , מצניעות הליכותיהן ולבושן , ומדתיותן , שכן כל אלה נחשבים לעמודי תווך בשלמותה של הקהילה המוסלמית ( האבודה . ( במובן מסוים , אפשר לפרש את האסלאמיות בת זמננו כמאמץ לחדש את ימיה של הקהילה האבודה . שאלת הסובלנות נהפכת לשאלה של הסכנה עם המודרניות , אולם המודרניות כפי שהיא מתפתחת בתוך קהילת המוסלמים ולא מחוצה לה . לכן שאלת הסובלנות נסבה על ההכרה ב"הבדל הקטן , " כלומר על השוני בין המוסלמים המודרנים . החיפוש אחר אותנטיות יכול , בפרשנות קיצונית , להוביל לרצון לטהר את הזהות האסלאמית מאלמנטים מודרניים ולחוסר סובלנות כלפי אלה שהם מוסלמים ומודרנים . אשר לפעילים האסלאמים , סוגיית הסובלנות הדתית נהפכת לבעייתית ביותר . 10 חוק זה , שהופעל לאחרונה בשנות החמישים של המאה ה , 20 נותן בידי כל מוסלמי את הזכות לתבוע מישהו אם הוא סבור שהאינטרסים העליונים של הקהילה נתונים בסכנה .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר