תנועות אסלאמיות בנות זמננו ומקורות חדשים לסובלנות דתית

עמוד:34

ל"קומונאוטריאניזם מדכא . " הנטייה הטוטליטריסטית ניזונה מחיפוש אחר זהות אסלאמית "טוטלית , " שתשוחרר מן ההשפעות "המושחתות והשתלטניות" של המודרניות המערבית . כמו בכל הגות אוטופית , אין סובלנות כלפי שוני , אין מקום לקונפליקט ולפלורליזם . החיפוש אחר העצמי ה"אותנטי , " ה"טהור , " מוליך לחיפוש אחר קהילה "טוטלית" ומבטל את הבסיס לסובלנות כלפי השוני שבתוכה . באיראן של היום , אחרי כמעט שני עשורים של שינוי בעקבות המהפכה , אנשי רוח רבים מחפשים דרכים קונספטואליות להרחיק את עצמם מן השיח הנייטיביסטי ומן התביעות לאותנטיות . "אנשי רוח פוסט אסלאמים" אלה , שהשתתפו בעשיית המהפכה , עוסקים בדיון ציבורי ובחיפוש אחר דרכים חדשות לשאת את האוטונומיה של המרחבים , כלומר הדת והפוליטיקה , ובכך להגביל את עצמם בכוונה בהבניית האוטופיות שלהם לחברה האסלאמית . 6 תביעות לאותנטיות ולאמת יכולות להיות מכשול לסובלנות . הגבלה עצמית של השחקנים החברתיים היא תנאי להכרה ברצונות , בפרויקטים ובתביעות לאמת של "אחרים . " קרל פופר מדגיש את האפשרות שהשיפוט שלנו בעניינים דתיים יהיה מוטעה ואת החשיבות שבתיקון דעותינו באמצעות ויכוח ציבורי בדרכי שלום כבסיס לסובלנות ליברלית . אך הדגש הזה מתנגש בתביעות הפונדמנטליסטיות לאמת ובחיפוש אחר אותנטיות . 7 לדרך שאנו מתמודדים עם מקור התרבות שלנו יש השפעה ישירה על יצירת הזהויות שלנו . דניאל סיבוני , המשווה את הדרכים שבהן הטקסטים המקודשים של שלוש הדתות המונותאיסטיות מתייחסים אל מקור התרבות , טוען שהזהות היהודית מבוססת על הכרה בחסר , שהדת הנוצרית מנסה להשלים את החסר הזה על ידי קורבן ושבאסלאם אין מקום לאובדן ולכן אין הכרה באפשרות להתעלות מעליו . הדת האסלאמית נותנת זהות טוטלית ; המונח הערבי אמה מייצג שפה , דת , טריטוריה , השתלשלות ותחושת השתייכות , וכולל בתוכו 8 היסטוריות של דתות אחרות המתקדמות בזמן . דרך כוללנית זו להתמודד עם המקור יכולה , לדעת הכותב , לתת מפתח להבנת הקשיים שיש לאסלאם כיום להכיר בביטוי אינדיבידואליסטי ומפוצל של זהויות , המאפיין את המודרניות . האופי המקיף כול של האסלאם הוא שהוליד את האוטופיה הקהילתנית , את האמה , ועל כן קשה מאוד לנטוש אותה . לעומת זאת , את קבלת האסלאם . 9 leurs sources et leurs destins , Paris : Seuil , 1992 , p . 331 Daniel Sibony , Les trois monotheismes : Juifs , Chretiens , Musuhmms entre . 8 Press , 1987 Mendus and David Edwards ( eds . ) , On Toleration , Oxford : Clarendon Karl Popper , "Toleration and Intellectual Responsibility " , in Susan . 7 Revolution religieuse ? . Paris : Seuil , 1999 Farhad Khosrokhavar and Olivier Roy , Iran : Comment Sortir d ' une . 6 שם , עמ' . 312

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר