מבוא: סובלנות, מסורת ומודרניות

עמוד:25

כאופציה לגיטימית , כשהדת מוסיפה לספק מקור לעימות זהויות מסודאן עד מדינת גוג'ראט שבהודו ומבוסניה עד בריטניה , אזי סבור אני שעלינו לחשוב מחדש ברצינות רבה על הבנתנו את מונחי האמון , הזהות והסובלנות בחברות בנות זמננו . אפילו מארצות הברית אני יכול להביא דוגמאות רבות למגמה זו . אחת המעניינות שבהן היא צמיחתן של מגה כנסיות בדרום ובמערב , הכוללות בשטחן בנקים , חנויות , מועדוני בריאות , מעונות לילדים לפני גיל הגן ועוד ועוד : כל מה שיש לחברה חילונית מודרנית להציע , בלי שיהיה צורך לצאת וליצור אינטראקציה עם אלה שהם שונים ואחרים . צורה חדשה של הסתגרות חברתית בגטו מרצון מתפתחת אפוא ומבודדת אותנו מן הצורך לחיות יחד עם מי שהם שונים מאתנו , ועל כן גם מן הצורך לסבול את מה שאנו סולדים מפניו . אם התפתחויות אלה אכן קוראות תיגר על רעיונות קיימים של אזרחות וסובלנות במסגרת תחומי מדינת הלאום , יהיה עלינו להמציא מחדש שפה של סובלנות שאינה מבוססת על רעיונות ליברליים ומודרניסטיים של העצמי ושל האינטראקציה בין עצמי אחד למשנהו . כדי לעשות כן , אני מאמין שנזדקק לפנות ליסודות הדתיים של הסובלנות - נושא שכמה מאמרים בקובץ זה אכן מוקדשים לו ונוכל ללמוד ממנו רבות . . 12 ראו , La Republics , 15 . 10 . 2000 שם נדונה התקרית בלודי ובה חיללו אזרחים איטלקים אתר שיועד להיות מסגד ; כתב העת , 17 . 5 . 2002 Vostochyi ekspress weekly , המנתח את הזדהותם של הטטרים עם האסלאם ; הארץ , , 21 . 5 . 2002 המצטט את ראש הממשלה לשעבר ברק בדברים על השיח הישראלי באשר לטרנספר של הפלסטינים .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר