מבוא: סובלנות, מסורת ומודרניות

עמוד:24

באוניברסיטת פרינסטון , והיא נותנת למשפחתי הנחה על הטיפול . לפעמים אשתי נותנת לה שיעורי יוגה במקום תשלום במזומן . בקיצור , יחסינו מורכבים ורב קוויים וגבולותיהם רחבים . נניח שבנה לא היה בחור נפלא , חביב ומבריק , אלא שרץ משעמם , גס רוח המנבל את פיו . בנסיבות כאלה עדיין היה עליי לסבול את נוכחותו משום שיחסיי עם משפחתו עשויים מ"חומר עבה , " ואינם פעולת חליפין חד קווית אחת , המובטחת מכוח זכויות משפטיות . כל עניין הסובלנות קשור לסוג היחסים המתקיים באותם קווי גבול עבים של הזהות - זהות החייבת , על פי הגדרה , להיות זהות קבוצתית כלשהי . אולם חלק ניכר מן הכוח הכלכלי והפוליטי המניע את הסדר העולמי המודרני קשור להחלפת זהויות קבוצתיות בזהויות פרטניות , להחלפת סובלנות בזכויות , ולהחלפת מספר קטן יחסית של יחסים רב קוויים במספר אין סופי כמעט של יחסים חד קוויים . בתוך כך , הסובלנות נהפכת ממעשה שהקהילה במרכזו למאפיין פרטני , כמעט תכונה פסיכולוגית או אישית . מובן שאין כל רע מעשי או מוסרי ב"פתרוך בעיית האי סובלנות באמצעות סילוק התנאים החברתיים ההופכים את הסובלנות לנחוצה . אדרבה , כשהדבר מתאפשר , נראה שהוא פועל היטב . אולם תחושתי היא שהתנאים שהגדירו את "המודרניות בשיאה" של מדינת הלאום המערב אירופית והצפון אטלנטית - זו שאפשרה את הפתרון המסוים הזה או בעצם את העלמת הבעיה - משתנים כעת . חזרה לזהויות מבוססות קבוצה ולמחויבויות דתיות בחלקים רבים של העולם , צמיחת זהויות חוצות לאומים המבוססות על דת , וכן נוכחות אתנית ושייכות לאומית שאינן תלויות בשייכות למדינה - כולן מעמידות בספק את סוג הזהויות האינדיבידואליות שניצבו בלב רעיון האזרחות המהפכני . מכל מקום , הגלובליזציה של היחסים הכלכליים לא הובילה להבניה מחדש של אידאולוגיה קולקטיבית ברוח גלזגו או בוסטון של אמצע המאה ה . 18 אני סבור שכאשר אנו מתבוננים בפופולריות הגואה של מפלגות ימין באירופה , באנטגוניזם כלפי מהגרים , ברגש האנטי מוסלמי ובעצם גם ברגש האנטישמי באירופה , הרי שבמידה רבה מאוד אנו חוזים בתופעה זו ממש . אכן , אין זו כלל ועיקר תופעה אירופית בלבד . התגובה לגלובליזציה אינה גלובלית פחות מאשר מקורה , ושובן המתעצם של זהויות לאומיות , אתניות ובעיקר דתיות - פעמים רבות בעלות אופי פרטיקולריסטי ותחום מאוד , המשאיר מעט מאוד מקום לפתיחות , אמון , הדדיות וסובלנות כלפי מי שנמצאים מחוץ לגבולותיהם - הוא תופעה שיש להבינה במונחים אלה . כשתושבי לודי שבצפון איטליה שופכים שתן חזירים על אתר שיועד למסגד , כשטטרים על פי מוצאם , החיים בסנט פטרסבורג , תופסים את האסלאם כחלק בלתי נפרד מזהותם האתנית , כשהשיח הפוליטי של הזרם המרכזי בישראל מתחיל לכלול את אפשרות ה"טרנספר" לאזרחיה הפלסטינים של המדינה

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר