מבוא: סובלנות, מסורת ומודרניות

עמוד:17

כחשובים עד להצדקת הסובלנות מתוך עיקרון . טעמך העלוב למדי בעניבות איננו משהו שתובע ממני גישה סובלנית . משום שזהו עניין של טעם ( אסתטיקה ) ואיננו בעל חשיבות יתרה ( טריוויאלי , ( הסובלנות אינה נתפסת כאן כגורם בעל חשיבות . מהלכים אלה של אסתטיזציה או טריוויאליזציה של השוני הם כמובן דרכים להימנע מן הצורך להתחבר אל השוני , או אל מה שמכנים היום במילה האופנתית "אחרות" . ( otherness ) על ידי טריוויאליזציה של השונה טוען אדם לקיומן של דומות או זהות מהותיות בהיבטים הלא טריוויאליים של העצמיות ולקיום משמעות משותפת . מה שהופך אותנו לזהים ( כיהודים , אפיסקופלים , אמריקנים או פמיניסטים קיצונים ) מהותי הרבה יותר להגדרותינו את עצמנו מאשר מה שמבדיל בינינו ( טעמך המזעזע המתבטא במרצפות המטבח שלך , למשל . ( זוהי צורה של הכחשת השוני במקום התחברות עמו . יתרה מזו , אנו עושים זאת כל הזמן - זהו החומר שחיינו החברתיים בנויים ממנו . במובן מסוים , הכחשה כזאת של השוני ( דחיקתו למעמד אסתטי או טריוויאלי ) גם היא צורה של אדישות כלפי מה שהוא אחר ושונה . על ידי הצגת השוני בינינו לבין עמדתו או מעשיו של אחר כלשהו כעניין של טעם או כעניין טריוויאלי , איננו נאלצים להתחבר אליו ויכולים לשמור על עמדה של אדישות . בעיניי , אמונותיך הדתיות הן אולי טיפשיות ותאוותיך המיניות נלוזות , אך אלה כאלה אינן מפרות את החוק או פוגעות בזולת . אין הן משפיעות עליי ביחסי אליך , נאמר , כחבר סגל באותה מחלקה באוניברסיטה , כך שבטווח הארוך החלטות אלה אינן משנות לי ולא כלום . אם נמשיך בטיעון זה עוד צעד אחד הלאה , נראה כמובן שאין האדישות , לפחות בחברות ליברליות אינדיבידואליסטית , מצב פסיכולוגי גרדא או בגדר כללי נימוס חברתיים . למעשה , היא מעוגנת באושיות הסדר החברתי , בדמות ההפרדה המשפטית והעקרונית של רשות הרבים מרשות הפרט . הרי מה שנחשב לפרטי מורחק מעינו הבוחנת של הציבור וחדל להיות חשוף לעמדות סובלניות או לא סובלניות בחברה . הגדרת תחום של פרטיות שקולה להגדרת תחום של אדישות מחמת עיקרון , שעל פיו אין להעלות סוגיות של סובלנות ולמעשה הן נעשות לא רלבנטיות . שלא במפתיע , חופש המצפון , שהיה למעשה חופש הדת , נתלווה להפרטת הדת . עלינו לשים לב גם לכך שהפרטת הדת יחד עם הפרטת הפוליטיקה של הזכויות , ולאו דווקא הפוליטיקה של הטוב והמרחב הציבורי המחולן , הן במובן מסוים סימני היכר של חזון המודרניות הליברלי 2 ( אמנם במידה פחותה בגרסאות הרפוכליקניות יותר של מפעל הנאורות . ( יתר על כן , ובקנה אחד עם התובנה הפופולרית , לו רק היו אותם קנאים University Press , 1994 Jose Casanova , Public Religions in the Modern World , Chicago : Chicago . 2

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר