מבוא

עמוד:9

להבין מה מצדיק את אמונתו של חהומניזם החילוני בהגשמת תקוותיו לצדק ושלום כלל אנושיים , ובפרט בזמן הזה , כאשר ביד האדם נתבצר כוח מספיק להחריב את העולם כולו ! מכיון שהשואה לא היתה עונש שהגיע לעם ישראל בעד חטאיו , יש לעם ישראל טענה צודקת כלפי ריבונו של עולם . על דורנו להתלבט , במישור הלאומי , באותה הבעיה של הטאודיציה שבה התלבט איוב בחייו הפרטיים . אל לכו להצדיק את הדין , כשם שלא הצדיק איוב . הוא דחה בשתי ידיו את כל 'החכמות' של ידידיו שרצו להחליף את האי צדק שפגע באיוב לצדקת ה' לגביו . דווקא האמונה בצדקת ה' אוסרת עלינו סילופים אלה , כך הורו אותנו ירמיהו ודניאל נביאינו . לפי חז"ל בתלמוד הם לא יכלו לקרוא את הקב"ה הא ל "הגבור והנורא , " כמו שקרא אותו משה רבנו עליו השלום , משום שלאור הנסיון שלהם לא ראו את גבורותיו ואף לא את נוראותיו . אדרבה , נסיונות הגלות של עם ישראל סותרות את התארים האלה . אמנם נשאלת השאלה : איך העיזו ירמיהו ודניאל לדלג על תוארי ה' שמשה רבנו עליו השלום השתמש בהם . מסביר התלמוד : "מתוך שיודעין בהקב"ה שאמתי הוא , לפיכך לא כיזבו בו" ( יומא ס"ט ע"ב . ( אמונתנו באמיתת ובצדקת הבורא אוסרים עלינו להלל אותו בדברים שאין אנחנו יכולים לקבל באמיתת לבנו , וכאשר הכזב הוא לשם שמים , הוא פוגע בעצם קדושתו של הבורא . ובכן , בגלל טענתנו אליו , פרשת השואה לא תמה עם גמר הרצח וההשמדה . הפרשה נשארה פתוחה מקול הקריאה אליו , והציפיה לתשובתו של רבון העולמים . מה התשובה שקבל איוב לטענותיו ל "ויען ה' את איוב מן הסערה ויאמר : מי זה מחשיך עצה במילין בלי דעת , אזור נא כגבר חלציך ואשאלך והודיעני : איפה היית ביסדי ארץ , הגד אם ידעת בינה וכוי וכוי ( איוב ל"ח , א — ' ד . ( ' בדרך כלל חושבים שהקב '' ה רצה לסתום את פיו של איוב . לא כך היה יחסו אל איוב . הוא מכיר באיוב כעבדו ( שם מ"ב , ז — ' ח ; ( ' הקב"ה אומר לאיוב שהיקום כולו , הוויתו וקיומו הם מעבר להשגת האדם . התבל ותוכנית

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר