מבוא

עמוד:3

מבוא א בדעתי לברר כמה מן הרעיונות שהדריכו אותי בעבודתי זו . ראשית , אני מאמין שאין יהדות בלי תורה ואין תורה בלי התגלות מן השמים . אמנם אין זו פונדמנטאליזם . אדרבה , התורה שבכתב זקוקה לתורה שבעל פה ומתפרשת על ידיה . בלעדי התורה שבעל פה אין לממש את התורה בחיי היחיד ובחיי העם . התורה שבעל פה היא יסוד ההלכה . עצם ההלכה היא להגן עלינו נגד סכנת הפונדמנטאליזם . וכן , אין עם ישראל בלי יהדות התורה , ולא עוד , אלא , התורה היא שיצרה את עם ישראל ההיסטורי . צודק הוא רבנו סעדיה גאון באמרו : אין אומתנו אומה אלא בזכות תורתה . [ אמונות ודעות ג' פ' ז [ ' כמובן אפשר למצוא ולגלות מקורות אנתרופולוגיים שונים של שבטים שמיים ששימשו כ"חומרי הגלם" הביאולוגי של שבטי ישראל הקדומים . כל זה אין לו חשיבות כאשר נגדיר את העם ההיסטורי שהוא עם ישראל , וגם אין לו שום משמעות בהיסטוריה הכלל אנושית . ראשית קיומו של עם ישראל הוא בדבר ה' אל אברהם אבינו : "לך לך מארצך וממולדתך ומבית אביך אל הארץ אשר אראך . ואעשך לגוי גדול ואברכך ואגדלה שמך והיה ברכה" ( בראשית י '' ב , א — ' ב . ( בלי סיני ובלי חיי הדורות הקשורים בו מאז מעולם , לא היה עם ישראל , וגס אינו עתיד להיות . היו ויש היום , וגם עתידים להיות יהודים בלי תורה ובלי אמונה באלהי ישראל . גם הם קיימים רק בזכות העם שהוא יציר התורה . בימינו אגו המנסים להחליף את יהדות התורה ליהדות של אידיאלים אוניברסליים , ליהדות חילונית הומאניסטית . דווקא הם שייכים ל '' אינטלגנציה" היהודית , בני אדם בעלי מוסר ותרבות מפותחת שומרים על אידיאלים . אבל במה פעולתם ן מאספים אסיפות , מרצים הרצאות , כותבים מאמרים ומפרסמים

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר