הקדמה

עמוד:ג

מדעיים , מלבד ספרי אגדה וספרי לקט . שבחי הבעש"ט - ספר האגדה על הבעל שם טוב נדפס מחדש בכמה מהדורות ובתוכם ההוצאה המדעית של הספר מעשה ירי פרופ' אברהם רובינשטיין , בהוצאת ראובן מס , וגם הוא זכה למהדורה חדשה ; עשרות קברי צדיקים שלא ידענו עליהם נחשפים גם בארץ וגם בגולה ובתוכם קברם של רבי אברהם גרשון מקיטוב , גיסו של הבעש"ט ובני משפחתו בהר הזיתים , קברו של רבי אברהם שמשון מראשקוב בנו של רבי יעקב יוסף מפולנאה - תלמידו האהוב של הבעש"ט וכותב תורתו ; כל אדמורו"ת שהיתה באירופה מתחדשת ונוספים אדמורי"ם חדשים . המיוחד והמאפיין בתנועת החסידות שהיא השכילה בעבר להעביר את תכניה לציבור הרחב , בצורה שתתאים לכל ציבור וציבור . חסידות קרלין העמידה אח הדגש על תפילה בהתלהבות ובקולי-קולות , חסידות ליז'נסק העמידה את הדגש על חשיבות הצדיק החסידי שהוא ממשיך השפע מן השמים בכל הקשור לבנים , בריאות ופרנסה בבחינת "צינור הממשיך נוזלים , " חסידות של רבי לוי יצחק מבארדיטשוב העמידה את הדגש על אהבת ישראל ללא גבול , רבי נחמן מברסלב העמיד את הדגש על ההתבודדות והקשר הישיר עם אלהים בפניות אליו בכל שפה ובכל ענין . כל החסידויות האלה נחשבות בשפה המדעית לחסידות עממית , או לחסידות הלב , חסידות הרגש . יוצאת מן הכלל הזה חסידות חב"ד שמייסדה היה רבי שניאור ולמן מלאדי , שעיקר תורתו החסידית משתקפת בספרו "לקוטי אמרים" שברבות הימים נקרא "תניא , " כי זו המלה הראשונה שבספר . עצם השם של התנועה : חב"ד - חכמה , בינה , דעת , כבר משקף את המהפך של התנועה שקבעה כי הלב הוא הקובע את הליכות החסיד - 'רחמנא ליבא בעי' - אלהים מבקש את הלב . רבי שניאור זלמן קבע שמבלי הבנה מעמיקה , אי אפשר להיות חסיד אמיתי . יש לציין שצדיקי החסידות העממית לא שבעו רצון מהספר הזה וביטוי לכך נתן רבי אברהם מקאליסק , ראש החסידים שבארץ ישראל במכתבו אל רבי שניאור זלמן : "כי עיקר הרע הוא מן השכל . " אולם במבט לאחור יש לומר

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר