|
עמוד:10
וראה גם באגרות משה , יו"ד ח"ג , סי' פח , עמ' שבט , שמסיים תשובתו : ... " וא"כ כ"ש וכ"ש שאין לחוש מלהקשות ומלחלוק על גדולי דורותינו אף הגדולים ביותר , אבל באופן דרך ארץ " ... ( ועיי"ש ראיותיו לכך . ( ועוד כתב בתשובה אחרת ( יו"ד ח"ב , סי' מה , עמ' סא : ( הנה מה שמתנצל כתר"ה מה שהוא סובר דלא כדברי , איני יודע למה הוא צריך להתנצלות . הא ודאי שכל אחד צריך לברר האמת לפי דעתו , בין לקולא בין לחומרא , אף כשהוא תלמיד נגד סברת רבו , וכ"ש לאחרים שאינם תלמידים . ועיין בספרי אגרות משה חאו"ח סי' קט [ עמ' קעגן שהארכתי בזה קצת ... ובתשובה אליה הוא מפנה בסיום דבריו הוא דן בנושא , ומסיים כך ( ההדגשה שלי - ד"ש ... " : ! לכן אף אם יחשוב אותי כתר"ה לגדול , רשאי לחלוק , וממילא מחויב לומר דעתו , ואין לו הצורך להתנצל . " יודע אני שירננו עלי מקצת מחברי . ואולם , רואה אני את דברי אבי וסבי זצ"ל כציווי לי ולרבני הדור הזה . 5 ראה זה מצאתי בהקדמה לשר'ת הר צבי , עמ' יג-יד , בתיאורו של הרב צבי פסח פראנק זצ"ל : בענייני ציבור עמר על דעתו בתקיפות , בבחינת '' ונצבת על הצור , " ולא נרתע מלצאת בקול רעש גדול אדיר וחזק . הוא לחם נגד תקיפים ושליטים , רתנים ומנהיגי ציבור , כאשר השעה היתה צריכה לכך ולא נרתע משום דבר . ועיין בתורה תמימה לפרשת שופטים , דברים טז כ , אות סב ( עמ' ( 209 שכתב ( על המשנה בפאה ח ט ... " ;( ולי נראה פשוט רהכונה דדיין שדן דין אמת לאמתו ואינו נושא פנים לבעלי דינים וגם אינו ירא מפניהם ולפעמים גם סובל היזק וצער מזה ( ההדגשה שלי , ( גם עליו הכתוב אומר , " ברוך הגבר אשר יבטח כה' ( ירמיה יז ז " ... ( עוד יש להעיר כי על הפסוק , שהובא לעיל , "לא תגורו מפני איש" ( דברים יד א , ( איתא בספרי דברים , ( פיסקא יז , מהדורת פינקלשטיין , עמ' : ( 29 שמא תאמר מתירא אני מפלוני שמא יהרוג את בני או שמא ידליק את גדישי או שמא יקצץ את נטיעותי , תלמוד לומר , "לא תגורו מפני איש , כי המשפט לאלקים הוא . " וכן יהושפט אומר , "ויאמר אל השופטים ראו מה אתם עשים כי לא לאדם תשפטו כי לה "' ( דברי הימים ב , ' יט ו . ( ורבנו יונה , בשערי תשובה שער ג אות קפח , הבין את הדברים כפשוטם , וכתב : וחייב אדם למסור עצמו לסכנה ואל ישיא את נפשו עון אשמה כזאת ... אף כי היושב על המשפט אין לו לפחד מאנוש ימות , שנאמר " , לא תגורו מפני איש . "
|
|