|
עמוד:9
אכן זו היתה דרכם של הראשונים . ראה למשל את דבריו של ר' ישעיה דיטרני : אך זאת אתי , כל דבר שאינו נראה בעיני - אי אמרה יהושע בן נון לא צייתנא ליה , ואיני נמנע מלדבר עליו מה שייראה לי לפי מיעוט שכלי ... אלא אני דן בעצמי משל הפילוסופים ... ואם תרכיב הננס על צוארי הענק מי צופה יותר למרחוק , הוי אומר הננס שעיניו גבוהות עכשיו יותר מעיני הענק . כך אנחנו ננסים רכובים על צוארי הענקים ... במקום שאנו רואים שזה חולק על זה וזה אוסר וזה מתיר , אנו על מי נסמוך ... אין לנו אלא לחקור אחרי דבריהם שאלו ואלו דברי אלוקים חיים הן , ולפלפל ולהעמיק מכח דבריהם להיכן הדין נוטה , שכך עשו חכמי המשנה והתלמוד , לא נמנעו מעולם האחרונים מלדבר על הראשונים ומלהכריע ביניהם ומלסתור דבריהם ... וכר' ראה כתובות כז ע"ב , בעוברא דרב חסדא דאמר : הכי דאיננא לך ולכולהו אלמי חברך . והשווה בשרית אפרקסתא דעניא , מאת סבי זצ"ל , ודא סי' קצז עמ' תלח-תלט , "בעניין שו"ב שהועבר מתפקידו . " 3 הובאו בשו"ת הרי"ד סי' סב , וראה דבריו שם סי' א , והובאו דבריו גם בהקדמה לספר שיבולי הלקט , ובהקדמה לפירוש מגילת אסתר לספר המצוות . ולאחרונה הובאו במאמרו החשוב של הרב אליהו סולוביצ'יק "הרהורים על מהפכת הספרות התורנית החדשה , " המעין מג / ב , טבת תשס"ג , עמ' . 78 4 על משל זה של הננס על גבו של הענק נכתב רבות . ספרו של מרטון , Shoulders of Giants On the , ( Merton ) ניו יורק , 1965 עוסק בתולדותיו של משל זה . על גלגוליו העבריים ראה ד' זלוטניק , "פירושו של ר' אברהם אזולאי על המשנה PAAIR , " מ , , 1972 עמ' , 168-147 וכן "על מקור המשל 'הננס והענק' וגלגוליו , " סיני עז , תש"ה , עמ' קסד-קפט . מאמר מקיף על נושא זה כתב ידידי י' תא שמע ז"ל , "הלכתא כבתראי : בחינות היסטוריות של כלל משפטי , " שנתון המשפט העברי ו-ז , תשל"ט-תש"מ , עמ' 423-405 ( שאף ציין למובא לעיל , שם עמ' . ( 419-418 ואחריו כתב ידידי א"מ רפלד , "הלכתא כבתראי אצל חכמי אשכנז ופולין במאות הט"ו-הט"ז , מקורות וספיחי , " ; סידרא ח , תשנ"ב , עמ' ; 140-119 וידידי י' וולף , "האומנם מסורת הלכה איטלקית , " ? סידרא י , ' תשנ"ד , עמ' . 59-57 ולאחרונה יצא לאור ספרו של פרופ' אברהם מלמד , על כתפי ענקים : תולדות הפולמוס בין אחרונים לראשונים בהגות היהודית בימי הביניים ובראשית העת החדשה , רמת גן תשס"ד .
|
|