הוועידה החמישית

עמוד:116

חיות ; והכרחי הוא גם זה , שכל אחד נוטה להאמין , כאילו התכנית לפעולה מוחשית , הקרובה יותר ללבו , היא היא ה"עיקרית" ואפילו ה"יחידה . " לאחדים נדמה , כי "חשוב מכל" להמשיך בצבירת הכוחות הריאליים של יהדות ארץ ישראל , ונוסף על כך , כמובן , מבוססת התכנית על יסודות נבונים יותר מאשר עד כה ; ולשם כך יש צורך לעודד את היוזמה הפרטית , להקים לשכות עבודה נייטראליות , לכונן בוררות לאומית ; יש צורך לערוך בארץ ישראל תערוכות , ובגולה — קואופרטיווים לעלייה , יש צורך לארגן רשת עולמית של מוסדות שיווק תוצרת ארץ ישראל ; יש צורך בבנקים ובקרנות וכוי . לאחרים נדמה , להיפך , כי "חשובה מכל" ההתקפה המדינית וההתנגדות , יש להטיל דופי במשטר הבריטי לעיני כל העולם ולהכביד על תפקודו בארץ . ושוב , אחרים חושבים , שה"עיקר" הוא ליצור הגנה עצמית טובה . ועוד אחרים חושבים , ששאלת ארץ ישראל תיפתר בסופו של דבר על יסוד התפרצות געש עולמית כלשהי , בדומה למאורעות השנים , 1918 —1914 ומשום כך "עיקר העיקרים" הוא להכשיר צוותי גדוד חדש לאותו הרגע . עם זאת בטוחים אחדים , שבמכשיר לכל העבודה הזאת צריכה לשמש ההסתדרות הציונית החדשה , הבלתי תלוייה בישנה , ומשום כך "חשוב מכל" ליצור את ההסתדרות הציונית החדשה . אחרים בטוחים , להיפר , שהמנגנון היחיד הראוי לכך הוא ההסתדרות הציונית הישנה , משום כך יש צורך לכבוש אותה , וזהו "עיקר העיקרים . " אין כל נזק בזה , שאדם ( או קבוצת אנשים ) חושב את העבודה , הקרובה יותר ללבו ( או ללב הקבוצה ) ל"חשובה מכל . " להיפר , מצב רוח כזה מסייע לעבודה . אך תוצאות אחרות לגמרי מתקבלות כאשר ה"חשוב מכל" נעשה בעיני אותו האדם או אותה הקבוצה בכלל לדבר "יחיד ומיוחד , " והשאר למיותר או למזיק או לדבר שאינו בעיתו . השפע והרב גוניות של הדחפים והשאיפות החיוביים ברוויזיוניזם — הם דבר טוב ובריא מאוד . אני חושב כי רק נעימה אחת מזוייפת בתזמורת הזאת — נעימה שלילית , המתפרצת , למרבה הצער , לעיתים יותר מדי קרובות : הפחד הקנאי , שמא יחבב לו , חס וחלילה , שכני תחום אחר ביצירה הרוויזיוניסטית מזה שחיבבתי אני עצמי . ובכן , יש צורך לקראו אל ר $ דר , לאסרו , לבלמו ... זה בדיוק מה שקראתי לו זה לא מכבר במאמר ב"ראזסוויט" בשם "מוניזם בממד של כיס . " רק נעימה זו יוצרת את הרושם של "חילוקי דעות . " סלקו אותה ואז תישאר מהות רבת הברות ורבת מיתרים , חוקית לחלוטין , של תנועה , שאינה צריכה ואינה יכולה להיות אחרת . הרוויזיוניזם , כלומר , ה Bewegung judenstaat ( תנועת המדינה היהודית , ( משמע , ציונות במובנה המוחשי של המלה , איננה מפלגה ואיננה ניתנת להימדד בקנה מידה של ההווי המפלגתי .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר