פתח-דבר

עמוד:7

פתח-דבר " ספר הקבוצה " הוא אחד מבין היומנים הקבוצתיים שנכתבו בארץ בשנות העשרים על-ידי קבוצות חלוצים בני העלייה השלישית . המוכר והידוע בהם הוא "קהליתנו , " אשר עורר הדים נרגשים מייד עם פרסומו בשנת תרפ " ב . בניגוד ל"קהליתנו " לא פורסמו יומנים אחרים ולא ראו אור . הם נשארו עד היום גנוזים בכתב יד חבריהם ועל כן בלתי מוכרים אלא למעטים . " ספר הקבוצה " הוא יומנה של "קבוצת השרון " - קבוצה של חלוצים שהתלכדה במהלך השנים 922 ו 924 ו . מייסדיה היו ברובם ילידי רוסיה ואוקראינה , שנעוריהם עברו עליהם בצל רישומן של מלחמות , מהפכות ופוגרומים . רקע זה פרץ וערער את מסגרות חייהם ובה בעת הוליד בקרבם תקוות גדולות . בהשראתן יצאו בדרכים לא דרכים לארץ ישראל , תוך אמונה כי כאן יכוננו את החברה היהודית החדשה . בסופו של מסלול נדודים רב עלילות ומעשים - סלילת כבישים , ייבוש ביצות , שירות ב " גדוד המצרי , " התגבשות כ " חבורת בניין , " גידול טבק בגליל התחתון ועוד - עלו להתיישבות ב " גוש נהלל" אשר בעמק יזרעאל . לאחר ניסיונות התיישבות אחדים הקימו בראשית שנות השלושים את יישובם , בצד "קבוצת עיינות " ברמת דוד . עם הפילוג בתנועה הקיבוצית בשנות החמישים התחברה "קבוצת השרון" ל"גבת איחוד " ושתי הקבוצות הקימו את קיבוץ יפעת . בדומה ל"קהליתנו " גם "ספר הקבוצה " הוא בעיקרו יומן וידויים . הוא צמח הן כאחד הניסיונות לכינון האוטופיה והן כתגובה להתפכחות מן החלום ב " בוקר שלמחרת . " "ספר הקבוצה " הינו ביטוי אותנטי לחוויה החלוצית ולאתוס של אנשי העלייה השלישית . יתרה מזאת - גם מתוכו , כמו מ " קהליתנו , " נשקפים החוויה והאתוס בפניהם הפחות מוכרים . נשמעים שיחם וזעקתם של היחיד ושל יוצא הדופן שלקחו חלק במהפכה הציונית . בצד להט החלומות והדבקות בחזון מהדהדים בו חיפושי הדרך , לבטי ההשלמה והפשרה עם המציאות , ואף כאבי הוויתור על החלומות . בשונה מ " קהליתנו , " "ספר הקבוצה " נשאר גנוז משך עשרות שנים בד ' אמותיה של "קבוצת השרון , " ומאוחר יותר - בארכיונו של קיבוץ יפעת . הוא לא ראה אור ואף לא הודפס מתוך דפי כתב היד עד היום . חברי הקבוצה , ובניהם אחריהם , התלבטו בין נטייה לפרסמו מתוך מודעות לערכו ההיסטורי ובין הרצון להגן על פרטיותו במסגרת האינטימית של הקבוצה . היו ביניהם שחששו כי פרסומו ישיל את מעטה המיתוס מעל מפעלם החלוצי ויחשוף את גיבוריו בחולשותיהם האנושיות . היו שפחדו מפני חשיפת "סודה " הכמוס של הקבוצה , החבוי בין הדפים - סוד שנשבעו לקחת עמם אלי קבר . בין הבנים היו שהתקשו לוותר על שמוחש היה כחלק אינטימי של ביוגרפיה אישית . בסופו של דבר , כשבעים שנה לאחר חיבורו של "ספר הקבוצה " נעתרו הבנים , ולא בלב קל , להצעת יד יצחק בן-צבי לחשוף את היומן ולמוסרו לרשות הרבים ולידיה של ההיסטוריה . מרגע שנפלה ההחלטה לפרסם את "ספר הקבוצה " נרתמה למלאכה קבוצת חברי קיבוץ יפעת . עזרתם של עובדי ארכיון הקיבוץ : חנה אדר , יהודית דרור ויאיר פסחי , ושל קבוצת "בנים " - דור שני ל"קבוצת השרון " - סייעה בידי להגיע אל נבכיה של קבוצת המייסדים . לצידם היתה המלאכה - גם בקטעיה האפורים והמייגעים - חדורה התרוממות רוח . לחברי קיבוץ יפעת שנתנו בי אמונם ומסרו לידי את ספרם , ולאנשי יד יצחק בן-צבי - פרופ ' בני קדר , פרופ ' זאב צחור וד " ר צבי צמרת , אשר יזמו את הוצאת הספר וליוו את חיבורו בעצה ובתמיכה , וכן לשלומית משולם ולרותי בית אור אשר היו אתי במלאכה - נתונה תודתי . אביבה אופז איילת-השחר תשנ " ו ו . "ספר החיים , " ספרה של קבוצת קריית ענבים , עתיד לראות אור בהוצאת יד יצחק בן-צבי . . 2 על "הגדוד המצרי " ראה להלן , ענו ' . 15

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר