דמות הצבר

עמוד:299

מלחמת סיני , בשלהי , 1956 שבה הנחיל צה"ל תבוסה קשה לצבא מצרים , נתפסה בציבור כניצחונו של הצבר , בעיקר של הצנחן והטייס . ההערצה לצבר הלוחם , שהתגלם בדמותו של הרמטכ"ל משה דיין , הגיעה אז לשיאה . ההתברכות בדור הצעיר והפלאי שהצמיחה הציונות משלה בחלל הציבורי והפולקלור הצברי נהפך לאחד מתווי ההיכר של היחידות הלוחמות בצה"ל , בעיקר של הצנחנים , הטייסים ואנשי הקומנדו הימי . באופן כללי , נתפס הצבר כהתגשמות השאיפה הציונית ל"שלילת הגלות , " להחלפת היהודי הגלותי ביהודי חילוני , איכר ולוחם , "הראוי להימנות סוף–סוף" עם משפחת העמים . כיום רואים חוקרים את הצבר כטיפוס של יהודי שהמיר את הזיקה לדת המסורתית בקשר עמוק עם ארצו ועם תרבותו החילונית הישראלית , אדם שחי לאור אידיאלים כגון "הפרחת השממה" והקרבה למען הארץ . ככזה , הצבר היה דומיננטי בהפיכת החגים היהודיים המסורתיים לחגי המחזור החקלאי תוך ביטול חלק נכבד מסממניהם הדתיים–ההלכתיים . ריקודי העם ושירה בציבור , לבוש אופייני ושפה ילידית , ערכי עבודה , יישוב הספר , חיי הסולידריות והשיתוף , הוקעת משתמטים משירות או מישיבה בארץ וכד' – כל אלה תופעות שאפיינו את התרבות הצברית ואת הצברים כקבוצה במובנה החברתי הרחב . בכך רואים חוקרים פטריוטיזם אדוק שאפשר אף לראות בו מעין דת ציונית חילונית . במהלך השנים התרחבה הגדרת הצבר והיא כוללת למעשה את כל מי שאימץ לעצמו , בעשורים הראשונים של המדינה , את הסממנים הצבריים . בראשית האלף השלישי , עם התרופפות האידיאולוגיה הציונית בחברה הישראלית , פוחת והולך השימוש במונח צבר והוא משמש מונח טכני יותר , לציון ישראלי יליד הארץ . יחד עם זאת גבר קולם של המבקשים לשמר ולטפח את המורשת התרבותית שהביאו עמם העולים מארצות מוצאם , ולדידם , הבלטה של ה " צבריות " סותרת את המגמה הרב–תרבותית הזאת . לקריאה נוספת : אורי קריץ וראובן קריץ , סיפורי הקיבוץ 3 ) כרכים , ( הוצאת פורה , . 1997 עוז אלמוג , הצבר – דיוקן , הוצאת עם עובד , . 1997 פלמ"חניקים מסביב למדורה , בתצלום משנות ה . 40- לשיא יוקרתו הגיע הצבר במלחמת העצמאות , שהניצחון בה יוחס לבני הארץ , הצברים .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר