יהודי צרפת דור לאחר ההגירה היהודית מצפון אפריקה

עמוד:151

אינטלקטואלים ואנשי אקדמיה יהודיים צעירים – ובתוכם בני לוי , אלן פינקלקראוט וברנרד–אנרי לוי . לרבים מהם היה זה מפגש ראשון עם לימודי יהדות מכל סוג שהוא . כפי שכתב לוינס באחת ממסותיו הידועות : " ) L'au dela du Verset מעבר לפסוק : ( " "אנחנו , היהודים , יודעים כי המורשת שלנו אינה אנושית פחות מזו של המערב , והיא מסוגלת לשלב את כל מה שעוררה ההיסטוריה המערבית שלנו בתוך האפשרויות שלנו . " ה"התעוררות" הזאת של יהדות צרפת הניבה , כפי שעולה מתוך גילוייה השונים , הגדרות שונות לזהות היהודית , אשר המשותף ביניהן מתבטא , מכל מקום , בשלושת המרכיבים העיקריים שלהלן : ראשית , שימת דגש בהיבטים מהותיים של היהדות ופסילת הגדרתו של סארטר את היהודי כמי שאחרים רואים בו יהודי , וביתר פשטות , כתוצר של אנטישמיות . בהגדרתו את הצעירים היהודיים מדורו שלאחר המלחמה "יהודים דמיוניים , " הפך אלן פינקלקראוט את עקרון ההתבוללות המפורסם , "היה יהודי בביתך ואדם בצאתך , " ותר אחר ייחודיות יהודית מובהקת בצרפת פלורליסטית יותר . הוא נבדל מפייר וידאל–נא $ ה , אדגר מורן , מקסים רודנסון ורובר מזרחי , אשר , בדומה לדוברים אחרים רבים של ה"יזראליטיות , " ראו ביהדותם תקלה תורשתית גרידא . כפי שאמר ריימון ארון על עצמו , הם למדו על ירושלים מיצירותיו של ראסין , ולא מתוך קריאה בתנ"ך . שנית , זיכרון השואה ומשמעותה העמוקה לאשכנזים ולספרדים כאחד . אינטלקטואלים ואנשי אקדמיה יהודיים כגון קלוד לנצמן , סרז ' קלרספלד , אנרי רוסו ואנדרה כספי נמנים עם הראשונים שחקרו את התפקיד שמילאה ממשלת וישי בגורלה של יהדות צרפת במלחמת העולם השנייה . הם ניצבים גם , כפייר וידאל–נאקה , בקדמת חזית המאבק נגד מכחישי השואה ולמען העמדתם לדין של כמה צרפתים שמילאו תפקיד חשוב בשואה , כטוביה ופאפון . הודות למאמץ המשולב הזה זיכרון השואה רווח כיום בציבור הצרפתי . בשנת 1993 הוציא הנשיא מיטראן צו לציון יום השנה למצוד ה Vel d'Hiv– שערכו הנאצים ( בסיועה הפעיל מאוד של המשטרה הצרפתית ) ביהודים ב16– ביולי 1942 כיום לאומי המוקדש לקורבנות של גזענות ושל אנטישמיות . מחליפו של מיטראן , ז ' אק שיראק , הכיר באחריותה של צרפת לרדיפות שביצעה " מי שמכונה המדינה הצרפתית . " שלישית , מרכזיותה של ישראל בחיים היהודיים , הן כמוקד לפעילות פוליטית והן כממד נורמטיבי , לעתים יחיד , לזהות היהודית . התוצאה של מלחמת ששת הימים , שנתפסה כאירוע טרום–משיחי , הניעה כמה אינטלקטואלים יהודיים בולטים כגון אנדרה נהר , ליאון אשכנזי ( מאניטו ) ואליאן אמאדו–ואלנסי , לקום ולעלות לישראל , ב . 1967– לאמיתו של דבר , מבחינתם של יהודים רבים , המאזינים יום יום לשידורי החדשות של קול ישראל , או לתחנות רדיו יהודיות רבות כגון "רדיו ג'יי , " "רדיו קומינוטה , " "ז'ודאיק אף אם" ו"רדיו שלום , " הקשר לישראל וההיכרות עם הנעשה בה החליפו כל הגדרה אחרת של היהדות . בתחילת 1980 השתתפו כ 100 , 000– יהודים בכינוס הפרוישראלי הענקי בפריז המכונה "שתים–עשרה שעות למען ישראל , " ומאז אורגנו לפרקים הפגנות רבות אחרות מהסוג הזה ברחבי צרפת , הפגנות שהגיעו לשיאן במרוצת האינתיפאדה השנייה , בשנים 2001 ו . 2002– מגלים את האידיאולוגיה הציונית ה"ציוניזציה" הקיצונית של מהגרי צפון אפריקה , העוטה לבוש מרהיב וצבעוני , משקפת את הדרך הארוכה שעשו ביחסיהם עם ישראל מאז הגיעו לצרפת . בארצות מוצאם היו האפשרויות הפוליטיות שעמדו לרשותם מוגבלות מחמת אילוצי המצב הקולוניאלי . רק בצרפת , שבה חשו בדרך כלל בנוח כיהודים וכצרפתים , גילו רובם את האידיאולוגיה הציונית , שאליה לא נמשכו כל כך קודם לכן . הדבר בלט בייחוד בקרב יהודי אינטלקטואלים יהודים כקלוד לנצמן ( בתמונה ) נמנים עם הראשונים שחקרו את התפקיד שמילאה ממשלת וישי בגורלם של יהודי צרפת במלחמת העולם השנייה ועמדו במאבק נגד מכחישי השואה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר