יהודי דרום אפריקה

עמוד:141

יהודי דרום אפריקה מילטון שיין את החוויה היהודית בדרום אפריקה בתקופה שלאחר 1945 יש להבין בהקשר של האפרטהייד ושל אתגרי העידן החדש שבא בעקבותיו . רקע זה השפיע על המגמות של המודרניזציה והחילון בקרב הקהילה היהודית . מקורה של יהדות דרום אפריקה בזרם קטן של מהגרים יהודיים גרמניים ואנגליים , שבראשית המאה ה19– ניצלו את ההזדמנות להתיישב במושבת הכף הנתונה בשלטון בריטי . מספרם גדל עם ההגירה הגדולה של יהודים ממזרח אירופה , בעיקר מליטא , לאחר גילוי המחצבים , בשלהי המאה ה . 19– ההגירה ההמונית של יהודים לדרום אפריקה הגיעה לקצה למעשה עם כניסתו של חוק המכסה לתוקף , ב . 1930– המהגרים התערו במהירות בעולם המסחר העירוני ה"לבן , " הדובר אנגלית , אך בה בעת שמרו על זהות יהודית ברורה , על כבוד למסורת ועל מחויבות לחזון הציוני . מגוון רחב של ארגונים ומוסדות קהילה , ובכללם ועד הצירים היהודי של דרום אפריקה , הפדרציה הציונית של דרום אפריקה , רשת ענפה של בתי ספר יהודיים יומיים ואיחוד בתי הכנסת האורתודוקסיים , מעידים על קהילה מגובשת ומלוכדת , שמוסדותיה שוקדים על הגנת האינטרסים היהודיים ועל הבטחת ההמשכיות של הקיום היהודי ואילו הציונות והשואה משמשות לה מסד לדת אזרחית . מוצאם ההומוגני , בדרך כלל , של בני הקהילה סייע להגברת הלכידות היהודית , וכך גם צביונה הרב–אתני של החברה הדרום–אפריקנית , שנשען על הפרדות גזעיות ואתניות עמוקות , ובכללן ההפרדה בין לבנים דוברי אנגלית ללבנים דוברי אפריקאנס . בתוך המשטר הזה היה קל יחסית לשמור על מודעות אתנית ; לחיזוקה של מודעות זו תרמו תודעת השואה , הקמתה של מדינת ישראל , ותחושה של פגיע 1 ת עקב נטיותיה האנטי–יהודיות והפרו–היטלראיות של המפלגה הלאומית , שתפסה את השלטון ב . 1948– מאז בואם לדרום אפריקה טיפסו היהודים בסולם החברתי . ההגירה הגדולה של יהודים באה בעיקר מליטא עם גילוי המחצבים בשלהי המאה ה . 19- בתמונה : קבוצת כורים במכרה הזהב "שבא" בברברטאון , . 1866 שני מימין – ליונל פיליפס , יהודי שהיה לימים איל-מכרות נודע

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר