יהודים ופאשיזם

עמוד:29

ובמועצה הפאשיסטית הגדולה . דנטה אלמנסי היה פעיל פאשיסט ממוצא יהודי ששימש סגן מפקד המשטרה האיטלקית . גידו יונג , לאומן איטלקי ממשפחה יהודית , הצטרף לשורות הפאשיזם ושימש חבר פרלמנט , החל ב , 1924– ושר האוצר , בין השנים 1932 ל 230 . 1935– יהודים היו בעלי תעודות שהעידו על השתתפותם במצעד על רומא , באוקטובר , 1922 בזמן שמספר היהודים החברים במפלגה הלאומית הפאשיסטית היה בסך הכול כ . 750– היהודים השתלבו בפאשיזם כחלק מהעם האיטלקי וכשותפים פעילים בפוליטיקה האיטלקית בזמן המשבר העמוק שהתרחש אחרי מלחמת העולם הראשונה . השתלבותם היתה חלק מתהליך רחב יותר של התבוללות . עד להקמת הדיקטטורה הפאשיסטית ב1925– היה יחסם לפאשיזם דומה לזה של כל האיטלקים – לא יהודים ויהודים כאחד . לאחר הקמת הדיקטטורה נוצרו תנאים מיוחדים ששינו לחלוטין את כללי ההשתתפות בפוליטיקה . יחסם של היהודים , כפרטים , לפאשיזם היה דומה לזה של שכבות האוכלוסייה שאליהן הם השתייכו . מוסוליני הצהיר , בתחילת , 1920 כי מבחינתו אין כל הבדל בין יהודים ללא יהודים ושהוא מקבל ללא קושי כל יהודי שרואה באיטליה את מולדתו . בכל זאת , יש לציין , שבשולי התנועה הפאשיסטית היו קיימות מראשיתה מגמות אנטישמיות שהעלו תיאוריות בדבר קיומו של קשר יהודי אנטי–איטלקי ואנטי–פאשיסטי . אישים כמו טלסיו אינטרלנדי , רוברטו פרינצ'י , ג'ובאני פרציוזי ופאולו אוראנו לא חדלו מניסיונותיהם לעורר בפאשיזם מגמות אנטישמיות בשנות ה20– וה , 30– לרוב ללא הצלחה . שאלת היהודים ושאלת הציונות עלו רק כאשר היה מדובר באינטרס הלאומי האיטלקי . מגמת ההתפשטות האיטלקית באגן הים התיכון היא שעמדה מאחורי הפגישות בין מוסוליני לחיים ויצמן , נחום סוקולוב וויקטור יעקובסון בשנות ה20– ומאחורי העובדה שמשרד החוץ האיטלקי בירך על הקמת הוועדה איטליה–פלשתינה ב , 1927– יוזמה ציונית–איטלקית אשר אושרה בידי הדוצ'ה עצמו . בקיץ , 1932 בריאיון שנתן לסופר היהודי הגרמני אמיל לודוויג , התייחס מוסוליני לגזענות ולאנטישמיות כ"שטויות" וטען שהיהודים הם אזרחים איטלקיים טובים הלוחמים בעוז למען מולדתם . רק עם עליית הנאציזם לשלטון בגרמניה , בתחילת , 1933 החלה מגמה זו להשתנות . הישגי הנאצים התקבלו באיטליה בברכה ונחשבו לניצחון חשוב של הפאשיזם באירופה . כמה אנטישמים פאשיסטים ניצלו הזדמנות זו כדי לפתוח במסע תעמולה אנטישמי . בולטותם של אישים יהודיים בתנועה אנטיפאשיסטית תמרצה מגמה זו . בשנות ה30– עלתה שאלת היהודים לכותרות גם על רקע המלחמה באתיופיה והסנקציות יחסם של היהודים , כפרטים , לפאשיזם היה דומה לזה של שכבות האוכלוסייה שאליהן השתייכו . בתמונה מבולוניה משנת : 1937 אות הצטיינות מוענק לצעיר היהודי מאנילו עמנואל אסקרלי מיחידת הפרשים של הנוער הפאשיסטי

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר