|
עמוד:500
בין היות ישראל מדינה יהודית לבין היותה דמוקרטיה , שכן תיאוקרטיה יהודית , נאורה ככל שהיא יכולה להיות , אינה יכולה להיות דמוקרטית . היא מחייבת הבחנות בין יהודי לשאינו יהודי . והיא נותנת את הסמכות העליונה בידי אלוהים ובידי פרשניו ומשרתיו המוסמכים . ישראל היא "יהודית" במובן זה שהיא נתפסת בעיני רוב גדול של אזרחיה כמדינת הלאום של העם היהודי , המדינה שבה מממש העם היהודי את זכותו להגדרה עצמית . יש בעולם מדינות לאום רבות שהן דמוקרטיות , וישראל היא אחת מהן . ישראל אינה מדינת לאום אזרחית , אלא מדינת לאום אתנית–תרבותית . במובן הזה היא שונה ממדינות כגון צרפת או ארצות הברית , המעניקות אזרחות , עקרונית , בלי הבדל לאומיות או תרבות . אבל יש לזכור כי רוב מדינות הלאום בעולם דומות דווקא לישראל . ואף במדינות לאום אזרחיות כגון צרפת או ארה"ב יש יסודות תרבותיים מטמיעים שהם חלק מן הזהות התרבותית המיוחדת של הארצות האלה . הצרפתיות כוללת , למשל , את השפה הצרפתית והתרבות הצרפתית . צרפת אינה ניטרלית מבחינה זו . וכיום אנחנו רואים כי יש מתח מעניין בין "צרפתיות" ובין גילויים מסוימים של דת האיסלאם במקומות ציבוריים ( כגון חבישת רעלה . ( נטען כי ישראל כמדינת לאום אתנית אינה יכולה להעניק שוויון מלא , גם בזכויות קיבוציות , לאזרחיה הלא יהודיים , בעיקר הערביים . טענה זו נכונה , אך אין בה כדי לשלול את האפשרות כי ישראל תהיה הן דמוקרטית והן יהודית . אני מקבלת כי גם דמוקרטיה חייבת לקבל עליה את זכויות האדם . ואולם ישראל יכולה להעניק למיעוט הערבי שלה זכויות פרט שלמות ואף הכרה מסוימת בזכויות קיבוציות ( כגון לשפה או לשמירת תרבות דתית ) ובכל זאת לשמור על זהותה היהודית הייחודית . אין אפוא מניעה מושגית שישראל תהיה גם יהודית וגם דמוקרטית . ניתן לטעון כי אף אם אני צודקת בעיקרון – בפועל , ובתנאי הארץ , ישראל אינה יכולה להיות גם יהודית וגם דמוקרטית . איני סבורה כי הדבר נכון . בפועל חוקי ישראל אינם מפלים בין יהודים ובין לא יהודים בזכויות האזרחיות והפוליטיות הרגילות , פרט להעדפה החיובית כלפי יהודים בהגירה לארץ . העדפה כזאת מוכרת במשפט הבינלאומי . אמנם , תרבותה של ישראל , לפחות באזורים יהודיים , היא יהודית–עברית . ואולם , שוב , דבר זה נובע מן העובדה שהיהודים הם רוב בארץ . בדרך כלל , התרבות ההגמונית במדינה היא תרבות הרוב . ישראל מאפשרת מידה ניכרת של הגנה על התרבות והדת ואורחות החיים של הציבור הלא יהודי החי בה . היהודיות של ישראל אמורה לתת ליהודים ולעם היהודי אפשרות אפקטיבית להגן על חייהם , רווחתם ותרבותם . היא צריכה ויכולה להיות מחויבת לזכויות אדם לכול ולריבוי ולגיוון של צורות חיים יהודיות . ב . מוצדק שישראל תהיה גם יהודית וגם דמוקרטית התוקפים ממשיכים וטוענים כי השניות הקיימת בישראל בין מאפיינים דמוקרטיים ובין יהודיות פוגעת באינטרסים ובזכויות של לא יהודים ( ואף של יהודים שאינם חפצים לחיות במדינה יהודית . ( לכן , אף אם ישראל יכולה להיות גם יהודית וגם דמוקרטית , השילוב הזה אינו מוצדק וצריך לשנותו . ישראל אכן צריכה לשאוף כי קיומה כמדינת הלאום של העם היהודי יהיה מוצדק – ואף ייראה מוצדק . בתנאים ההיסטוריים והפוליטיים באזורנו הדבר מחייב מתן מענה מספק למעמדם של הערבים בישראל ובאזור . לטענתי , המצב הקיים אכן אינו מושלם וראוי לשפרו . יחד עם זאת , השניות הקיימת בהחלט ניתנת להצדקה , כאשר משווים אותה לחלופות המעשיות הזמינות . מבחינה עקרונית , ניתן גם להצדיק בישראל ( או אף בין הים לנהר ) מדינה של "כל אזרחיה" או של שני לאומיה . אלא שהניסיון ההיסטורי מלמד כי שני העמים שהארץ הזאת היא מולדתם מתקשים לחיות בשלום ובכבוד זה לצד זה . לפיכך צריך כל אחד מהם לממש את זכותו להגדרה עצמית במדינה משלו , שבה יוכל הוא לשלוט על ההגירה ועל הביטחון . ישראל היא המדינה שנועדה להיות מדינתו של העם היהודי . היא צריכה להגן על הזכויות של כל אזרחיה , יהודים ולא יהודים כאחד . ואולם היא אינה צריכה להיות ניטרלית בנוגע לתפקידה הייחודי בקידום ובמימוש זכותו של העם היהודי להגדרה עצמית . כל עוד רוב גדול בישראל רוצה בהמשך קיומה של המדינה היהודית , וכל עוד היא מגינה על זכויות היסוד של הלא יהודים החיים בה – קיומה של ישראל כמדינת לאום יהודית מוצדק בהחלט . אין סיבה שלא להעניק ליהודים מה שניתן לכל אומה – זכות לעצמאות מדינית בארץ משלהם . אמנם , ההכרה בזכות זו עלולה להגביל את הזכות של פלסטינים לעצמאות מדינית בארצם רק לחלק מן הארץ – ואולם כיבוד זכותם של פלסטינים לעצמאות מדינית אינו מצדיק שלילה מוחלטת של זכות זו מיהודים . אין שום הצדקה להעניק לבעלי תפיסה מסוימת של יהדות – דתית אורתודוקסית או כנענית אזרחית – מונופולין על מגוון הצורות האפשריות של חיים יהודיים , שיבואו לידי ביטוי בצירוף של רוב יהודי בישראל וזכויות דמוקרטיות מלאות לכל תושבי הארץ . ג . ביחס בין היהודיות והדמוקרטיות שני היסודות חשובים רבים מוכנים לשלם מס שפתיים רטורי לשילוב של יהודיות ושל דמוקרטיה , אך בכל עניין מעשי העולה על הפרק , הם
|
למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר
|