קליטת העלייה ו"הסוגיה הדתית"

עמוד:467

ללא פתרון ראוי . התביעה להנהגת נישואים אזרחיים עלתה בזירה הציבורית ובזירה הפרלמנטרית כבר מראשית ימיה של המדינה , אולם אין ספק שפרשת הזוגות המעורבים מקרב העולים העצימה את חריפותה . נימוקיהם של הרבנים המתנגדים לנישואים האזרחיים כ " מסכנים את אחדות העם ועתידו , " אינם מקובלים על רוב הציבור . המצוקה הבלתיאפשרית של רבבות זוגות שרוצים אך אינם יכולים להינשא השפיעה על הרב הראשי הספרדי לשעבר , הרב אליהו בקשידורון , שאזר אומץ והכריז בפומבי ( 2004 ) על תמיכתו בנישואים אזרחיים . גם יורשו בתפקיד , הרב שלמה עמאר , שהתנגד לעמדה הגורפת הזאת , הביע נכונות להנהיג נישואים אזרחיים רק ל " פסולי חיתון " מקרב העולים הלא–יהודים , זאת בתנאי שהרבנות תיטול על עצמה את הפיקוח על נישואים אלה , כדי להבטיח , לדבריו , שמסלול זה לא " ינוצל לרעה " על ידי " יהודים כשרים . " מאז שנת 2004 החלו לעלות לדיון בפורומים שונים הצעות חוק ל"ברית זוגיות , " שכמה מהן שימשו במידה רבה שוות ערך לנישואים אזרחיים . ועדה פרלמנטרית , שקמה בעידוד הממשלה , ובה השתתפו גם נציגי "שינוי" והמפד"ל , גיבשה באותה שנה הצעה דומה , אבל לא הצליחה להשלים את מלאכתה . עד 2007 נותרה הבעיה במלוא חריפותה . כבוד העולה החי והמת בנסיבות שתוארו לעיל ברור עד כמה נחשפים אותם עולים יהודים לא–יהודים , הם ובני משפחותיהם , לפגיעות רצופות בכבודם . לפגיעות חמורות בכבודם הם נחשפים גם במותם . השערוריות סביב בעיות קבורתם של עולים אלה החלו כבר בשנות ה . 80– כידוע , גוברת הרגישות הציבורית בתחום זה כשמדובר בנפגעי פעולות איבה ובמיוחד בחללי צה"ל . העובדה שנפגעי אותו פיגוע חבלני מופרדים בבית העלמין משאר הנפגעים , אם הם עולים "מסופקים , " מקוממת לא רק את בני המשפחה . כיוון ששיעור העולים החדשים שנפגעו , בעיקר בפיגועי האוטובוסים , היה גבוה יחסית משיעורם באוכלוסייה , נחשף הציבור הישראלי לתופעות אלו . חריפה יותר היתה שאלת קבורתם של חללי צה"ל "מסופקים . " עולים חדשים ורבים בציבור הרחב הציגו בכאב את השאלה , האם הצעירים הללו יהודים דיים כדי ליפול חלל בשירות צה"ל והמדינה , אך אינם יהודים דיים כדי להיקבר יחד עם חבריהם בבית העלמין הצבאי ? בעקבות פרשות שונות ובלחצם של שרי ביטחון על הרבנות הצבאית להתחשב בדעת הקהל , קבע הרב הצבאי הראשי בראשית שנות ה , 2000– כי משפחות החללים "המסופקים" רשאיות לבחור בין קבורת בניהן בחלקה הכללית , אך "במרחק בעיה מטרידה ביותר את עולי בריה"מ לשעבר היא של זוגות שאחד מהשניים או שניהם אינם יהודים לפי ההלכה ואינם יכולים להינשא בארץ , בהעדר נישואים אזרחיים . בתמונה : הפגנה של "שינוי" במחאה על כך שנמנע מרבים מהישראלים להינשא בישראל , 2006

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר