|
עמוד:457
מכאיבים של תחושת אפליה ופגיעה בכבודן של קהילות אלו . בתקופת היישוב כבר היו קיימים , אם כי לפעמים רק בצורה לטנטית , השסעים העדתיים והדתיים . אבל בטלטלה שהביאה עמה העלייה ההמונית של ראשית המדינה החל תהליך החפיפה בין השסע העדתי ( אשכנזים–מזרחיים ) והשסע הדתי–חילוני , חפיפה שהיו לה השלכות מרחיקות לכת על התפתחות החברה הישראלית . ומכיוון שלחברה הישראלית היתה אופיינית אינטנסיביות בלתי רגילה של החיים המפלגתיים ושל המתח הבין–מפלגתי , היו לכך גם השלכות פוליטיות מרחיקות לכת . במהלך שנות ה30– נעשתה מפא"י למפלגה הדומיננטית , אבל בהעדר רוב מוחלט היא פעלה לשילובם של שאר הכוחות הפוליטיים במוסדות ההנהגה , תוך שיתוף וחלוקה של מקורות כוח והשפעה , של מנופי הגיוס הפוליטי ושל מכשירי הבניין של המפעל הציוני . הונהג אז מפתח מפלגתי לחלוקת רישיונות עלייה ( סרטיפיקטים , ( להקצאת קרקעות להתיישבות , להשקעות בבניין מערכות חינוכיות וכיו"ב . מציאות זאת , שעוצבה בתנאים של יישוב מתפתח , הנתון תחת שלטון בריטי אך נהנה ממידה לא מבוטלת של אוטונומיה בתחומים שונים , הולידה תופעות של חדירת התחרות המפלגתית לכל תחומי החיים . מציאות זאת המשיכה להתקיים , במידה רבה , גם בתקופה הראשונה לאחר השגת העצמאות . אי אפשר להבין את המתחים בתחום קליטת העולים בשנות ה50– סביב "הסוגיה הדתית , " במיוחד בתחום החינוך , מבלי להביא בחשבון מצד אחד את הרקע המפלגתי הייחודי הזה , ומבלי להביא בחשבון מן הצד האחר את עוצמת ההשפעה של אתוס "כור ההיתוך" על תהליכי הקליטה . השלכותיה של תפיסת "כור ההיתוך" המושג "כור ההיתוך" לכשעצמו לא הופיע בשיח הישראלי בתקופת שיא פעילותו , בראשית ימי המדינה . בן–גוריון וחבריו להנהגה העדיפו לדבר על "מיזוג גלויות . " למיזוג זה היו בתקופת היישוב היבטים תרבותיים וולונטריים , שהיו לרוב רחוקים מכפייה . הרצון ליצור בארץ תרבות חדשה , שתהיה שונה מהתרבות "הגלותית" שהביאו עמם בני העליות השונות , התקבל על דעת רבים – אם כי לא על דעת הכול – כביטוי עליון של הגשמת הציונות ויצירת עם חדש בארץ . הקמת המדינה יצרה לכאורה , לדידו של בן–גוריון והנתונים להשפעתו , כלים ממלכתיים להשגת מטרה זו של "מיזוג הגלויות לאומה אחת . " שתי מערכות עיקריות היו אמורות לממש חזון זה : מערכת החינוך וצה"ל . מעברת פרדס-חנה , . 1950 העלייה ההמונית הטילה על היישוב הקטן מעמסה כבדה . קשה במיוחד היה אתגר הבטחת קורת-גג ליותר מ 650 , 000- עולים שהגיעו בתוך שנתיים . חלק גדול מהם שוכנו במבנים ארעיים בצפיפות ובתנאים ירודים
|
למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר
|