|
עמוד:427
רוב היהודים ולכן העדפת סמלי הלאום היהודי יש בה גם ממד של העדפת הדת היהודית . גם רוב הלא–יהודים בארץ ובעולם מתקשים לבצע את ההפרדה בין הלאומי לדתי כשמדובר בתווית היהודית של המדינה . העירוב בין הלאומי והדתי ניכר גם במגילת העצמאות . חרף אופייה הלאומי–החילוני ביסודו יש במגילה התייחסות לדמותו ה"דתית" של העם היהודי , ל"ספר הספרים הנצחי , " לקשר ה"מסורתי" ( ולא רק ה"היסטורי ( " לארץ–ישראל , לתפילות העם בארצות הפזורה ול"חזונם של נביאי ישראל . " בסוף המגילה מובע ביטחון ב"צור ישראל" – מושג של פשרה שיש בו משמעות דתית למאמינים וחילונית לאחרים . גם הגדרת המדינה "יהודית ודמוקרטית" כפי שהדבר נעשה לראשונה בחוקי היסוד : "כבוד האדם וחירותו ; " "חופש העיסוק ; " "חוק המפלגות" בראשית שנות ה90– נותנת עדיפות לתווית היהודית של המדינה . ( על הדעות השונות ביחס להגדרת ישראל שיח מדינה יהודית ודמוקרטית – שישה מבטים במדור זה ( . בישראל העדיפות הניתנת ליהודים כלאום או כקהילה דתית נמצאת הרבה מעל למקובל במדינת כנסייה נתמכת . כך "כל יהודי זכאי לעלות ארצה" ( חוק השבות , ( והגדרתו של "יהודי" " ) מי שנולד לאם יהודייה או שנתגייר והוא איננו בן דת אחרת" – בתיקון חוק מרשם האוכלוסין , ( 1970 היא באופן בולט דתית . כאן ראוי לציין כי לא כך היו פני הדברים בעשור הראשון למדינה . בהחלטת ממשלה מ1958– נקבע כי "אדם המצהיר בתום–לב שהוא יהודי ואינו בן דת אחרת , יירשם כיהודי . " באותן שנים היה מוסכם כי המונח "יהודי" בחוק השבות "מובנו חילוני" ( כפסיקתו של השופט הדתי מ' זילברג , שלדעתו בנידון הצטרפו כל עמיתיו להרכב בבג"ץ רופאייזן . ( 1962 התמורה המהותית התרחשה עם תיקון חוק השבות ב1970– ( בעקבות פסה"ד במשפט רב סרן שליט , ( שבו נקבע כי יהודי הוא "בן לאם יהודייה או מי שנתגייר . " ( ר' גם הערך חוק השבות במדור זה ( . יש בישראל גם קרבה לדגם הקהילות המוכרות , שבו זוכה כל קהילה מוכרת על ידי המדינה לאוטונומיה פנימית והיא רשאית לקבוע הסדרים משלה בענייני מימון מוסדותיה וכוהני יש בישראל מהבחינה החוקתית-חוקית סטיות מהמקובל במדינות דמוקרטיות ליברליות , אף שבית המשפט העליון הכריז על תמיכתו בעקרונות ליברליים-דמוקרטיים וקבע כי חקיקת-משנה הסותרת מושגי יסוד של חופש הדת היא "בלתי סבירה ואחת דינה להיבטל . " עמדה זו אינה מקובלת על רבים בציבור הדתי ובמיוחד בציבור החרדי . בתמונה משנת : 1999 הפגנה של חרדים בירושלים נגד בית המשפט העליון
|
למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר
|