בין דת למדינה, בין חילונים לדתיים

עמוד:423

בין דת למדינה , בין חילונים לדתיים היבטים חוקתיים של יחסי דת ומדינה בנימין נויברגר שישה דגמים בסיסיים מקובלים בתחום יחסי דת ומדינה – שניים מהם מזוהים עם דיקטטורות וארבעה מהם רווחים בדמוקרטיות . הדגמים הדיקטטוריים הם התיאוקרטיה והדיקטטורה החילונית–האבסולוטית , והדגמים הדמוקרטיים הם הכנסייה הרשמית , ( Established Church ) ההפרדה בין דת למדינה , דגם הקהילות המוכרות ודגם הכנסייה הנתמכת . ( Endorsed Church ) הדגמים הדיקטטוריים התיאוקרטיה . תיאוקרטיה היא מדינה שמנהלים אותה אנשי דת בהתאם לחוק דתי , או שליטים לא דתיים הנשמעים להוראות הממסד הדתי . במדינה שכזו רק דת אחת היא חוקית , ואילו דתות המיעוט והמיעוטים הדיסידנטיים בתוך הדת השלטת נרדפות בהוראה של המדינה , או נסבלות כחסד מיוחד , ולא קדומים–מיתיים כסיום הגזירה על מות יוצאי מצרים במדבר או אירועים היסטוריים מאוחרים–ביחס כקבורת הרוגי ביתר ( אחרי מרד בר–כוכבא . ( ריבוי ההסברים מעיד על חיוניותן של המסורות העממיות , המאלצות את חכמי הדורות להצמיח להן תכנים מתחדשים . המסורת המפורסמת ביותר בנוגע לט"ו באב מובאת במשנה , במסכת תענית , מפי הנשיא רבן שמעון בן גמליאל : "לא היו ימים טובים לישראל כחמישה עשר באב וכיום הכיפורים , שבהן בנות ירושלים יוצאות בכלי לבן ... וחולות = ] רוקדות ] בכרמים . ומה היו אומרות ? בחור , שא עיניך וראה , מה אתה בורר לך . אל תיתן עיניך בנוי , תן עיניך במשפחה . " במהלך הדורות , מאז ימי הבית השני נותרו מחיוביו ההלכתיים רק איסורי צום והספד . דווקא מעמד צנוע זה , של מי שירד מגדולתו , עשה אותו לחביב יותר על אנשי ה"השכלה" וה"תחייה , " שהדגישו בו תכנים ארצישראליים לאומייםחילוניים וייחלו לפריחה מתחדשת של סמליו עם התחדשות חיי העם בארצו . ואכן , בתקופת העלייה הראשונה היה יום זה לחג הבציר , שנחוג לראשונה בראשון–לציון עם חנוכת היקב הראשון . ( 1890 ) חגי הבציר היו למסורת במושבה ומדי פעם בפעם השתתפו בהם אישים שנסכו במעמד נופך של חשיבות . זכורה בייחוד השתתפותו של הרצל ב . 1898– גם בזיכרון–יעקב , שבה הקים הברון רוטשילד את היקב השני , ( 1892 ) התקיימו חגיגות הבציר בט"ו באב . המסורת מימי התנאים בדבר המחולות בכרמים , שאין לדעת עד כמה משתקפת בה אמת היסטורית , עמדה לנגד עיניהם של קיבוצים בעמק יזרעאל שבמשך כמה שנים ( בשנות ה40– של המאה ה ( 20– ניסו לקיים מעין אירוע מבוים של שדכנות אזורית יזומה שכזאת . ב1941– נעשה ניסיון ראשון לחדש בט"ו באב חג מחולות בקיבוץ גניגר ובעקבותיו עשו כן גם קיבוצים אחרים . בשנים האחרונות מסתמנת בחברה הישראלית נטייה לעשות את ט"ו באב למעין "חג אהבה , " אך , בהעדר סמלים מוסכמים ותכנים מספקים , הדרך לתחייתו של מועד זה תהיה , כנראה , ארוכה למדי . ט"ו באב היה על פי ההשערה חג טבע עתיק מלווה בשמחה עממית ובשכרות על רקע הבציר . בעבר היה קשור גם בשידוכים בין בני שבטים שונים . בראשית היישוב הוא נחוג לראשונה בראשון לציון עם חנוכת היקב בשנת . 1890 בימינו נעשים ניסיונות לחדשו כחג אהבה . בתמונה : בציר ענבים בראשון לציון , 1910

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר