|
עמוד:340
הציפיות הגבוהות מהטלוויזיה , ומרכזיותה בעיני הציבור , וכך גם כוחה לקחת את הצופים למקומות אחרים ולעשות להם היכרות אינטימית עם דמויות אמיתיות וסיפוריות , כל אלה גרמו שהמחלוקת שהתעוררה סביבה היתה חמורה מזו שהתעוררה סביב הרדיו . מיד לאחר הקמתה נעשתה הטלוויזיה מוקד של מלחמת תרבות . הדבר הודגם במאבק על שידורי הטלוויזיה בשבת , שהחל בניסיון של המפלגות הדתיות למונעם , הוכרע בפנייה של אזרח לבג"ץ , ונתפס כניצחון לרוב החילוני . דוגמה נוספת היא מחאתם של זמרים "מזרחיים , " בתחילת שנות ה , 70– נגד מה שכינו אפליה "גזעית" נגדם מצד המפיקים של מצעדי הפזמונים . הסימנים לכך שקבוצות תרבות חשו שהן מנודות מהמרחב התרבותי הכללי נראו אז כשוליים . לרובם של הישראלים סיפקה הטלוויזיה , שנותרה ערוץ יחיד בשני העשורים הראשונים לקיומה , זירת מפגש במובן זה שהצפייה היתה מלווה בידיעה שהישראלים האחרים צופים בה גם הם . כך נתממש אז , ללא מאמץ , חלומו לימים של ערוץ 2 ( שבתוכניותיו הפופולריות ביותר לא הגיע בשני העשורים הראשונים להפעלתו ליותר מ 30 % – מהצופים , ( ש"שתיים הוא תמיד ביחד . " בדרך פרדוקסלית , בעידן המונופול של הערוץ הראשון , היה בכוחה של הטלוויזיה להביא ללכידות גם באמצעות צפייה בתוכניות דוגמת "דאלאס . " כך , למשל , אמרה עולה מרוסיה בשנות ה80– שללא צפייה בסדרה זו אין לה סיכוי להיעשות ישראלית . סדרות הדרמה בפריים–טיים היו בעיקרן אמריקניות , אבל הצפייה בהן היתה קולקטיבית ( במובן זה שהצופים היו מודעים לכך ש"כולם" צופים , ובמובן זה שהיא התרחשה בהקשר החברתי , האינטראקטיבי , במשפחה . ( כך שימשה "דאלאס" אתר לדיון על ערכיו של הצופה מול אלה של הדמויות או של המפיקים . 22 שנים חלפו מאז הפעלת הערוץ הראשון ( 1968 ) עד שאישרה הכנסת את "חוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו , " שנועד להסדיר את פעולת הערוץ השני . התנפצות המונופול , והמעבר הדרסטי למציאות של ריבוי ערוצי כבלים ולוויינים , העבירו את הדגש בתחילת שנות ה90– מחדשות ואקטואליה לבידור הקל . קריאה בטורי ביקורת הטלוויזיה בעיתונות בתחילת המאה ה21– מציגה את הבעייתיות של ניסיון לשמר ולהמציא תרבות עברית חילונית בערוץ הממלכתי , אל מול זניחת הישראליות לטובת תרבות פופולרית גלובלית , בערוצים המסחריים . ניסיונותיו של הערוץ הציבורי , הנעשה שולי יותר הציפיות הגבוהות מהטלוויזיה ומרכזיותה בעיני הציבור גרמו לעתים קרובות מחלוקות חריפות . תוכניות רבות כדוגמת "פופוליטיקה" ( בתמונה , ( ששודרה בערוץ הראשון בשנות ה , 90- משקפות את ההגמוניה הממשלתית
|
למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר
|