|
עמוד:329
לשתי השפעות , ושתיהן מסוכנות מבחינתם : ההשפעה של תנועות הנוער החילוניות והשפעת הסביבה החרדית . הקמת התנועה לוותה בוויכוחים פנימיים : חלק ממנהיגי המזרחי ורבניו חששו מפני חשיפת הנוער הדתי לחוויה המודרנית של תנועת הנוער , שנתפסה בעיניהם גם כפוטנציאל מרדני . המנהיג הרוחני של התנועה היה הרב משה צבי נריה , שקירב אותה לדרכו של הרב קוק . התנועה הקימה רשת של "ישיבות בני עקיבא , " שהיו מקור למדריכיה . היא היתה קשורה לקיבוץ הדתי וכיוונה את בוגריה להקמת גרעיני התיישבות במסגרתו . במהלך השנים הורחב יעד ההגשמה והוחל גם על מושבים שיתופיים ואחר כך גם על התנחלויות בשטחים הכבושים . עזרא תנועה דתית אחרת היא תנועת "עזרא , " תנועת נוער חרדית שנוסדה בגרמניה ב1919– וקרויה על שמו של עזרא הסופר . היא החלה את פעילותה בארץ בשנת 1936 בזיקה ל"אגודת ישראל" ובהמשך – ל"פועלי אגודת ישראל . " חלק מבוגריה מתגייסים לנח"ל ונמנים עם שני קיבוציה של פועלי אגודת ישראל – חפץ–חיים ושעלבים . המכבי הצעיר את "החוגים האזרחיים" במפת תנועות הנוער הציוניות ייצגה מאז שנות ה30– תנועת "המכבי הצעיר . " בשנת 1929 החליטה מכבי העולמית , שהיתה בעיקר התאגדות ספורטיבית ) על הקמת תנועת נוער בשם המכבי הצעיר . בשנת 1933 החליטה מכבי העולמית להקים את המכבי הצעיר גם בארץ–ישראל , כתנועה " בלתי–מפלגתית" אם כי הנהגתה קיימה זיקה למפלגת הציונים הכלליים . במהלך שנות ה , 40– החלו גם בוגרי "המכבי הצעיר" כמו התנועות החלוציות להתארגן להכשרות במסגרת הפלמ"ח וכמה מהן הקימו את קיבוץ הסוללים שליד נצרת . בראשית המאה הנוכחית גברה בתנועה המגמה לחנך את חניכיה להגשמה במסלולים שונים – פעילות רצופה במסגרת קהילתית בערי פיתוח ושירות בגרעיני נח"ל המשלבים בשירות הצבאי גם פעילויות קהילתיות . ללא קשר לתנועת המכבי הצעיר שפעלה בארץ , נוצרה בארצות שונות במרכז אירופה התארגנות באותו שם . זו החלה את דרכה בהשפעת תנועת הנוער הגרמנית כתנועה של "שיבה אל הטבע" והתנזרות "מהבלי העולם הזה , " אך עד מהרה התגבשה כתנועה ציונית . התארגנות זאת התנתקה כבר בשנות תהלוכת 1 במאי של בנק"י בנצרת ( 1999 )
|
למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר
|