|
עמוד:288
בדלנית שאינה מחויבת כלל למטרות היסוד החינוכיות של השכלה מדעית ותרבות דמוקרטית . בשנת 1998 הגיעו רבים מאנשי החינוך והאקדמיה , שהאמינו בחשיבות ה > דמה המדעית והדמוקרטית , למסקנה שמשרד החינוך מוליך בבירור לפגיעה במעמדו וברוחו של החינוך הממלכתי הכללי וכי אינו מתכוון ליישם ברצינות את דוחות קרמניצר ושנהר . הפרופ' מרדכי קרמניצר , שהיה מעורב ביישום המלצות של הוועדה שהוא עמד בראשה , התפטר מתפקידו מתוך ביקורת על משרד החינוך המכשיל את הרפורמה בנוגע לחינוך לאזרחות דמוקרטית . בינואר 1999 הגיש הפרופ' חיים הררי , נשיא מכון ויצמן וראש הוועדה לקידום אוריינות מדעית וטכנולוגית במערכת החינוך , את התפטרותו לשר החינוך דאז הרב יצחק לוי , איש המפד"ל , בנימוק שמשרד החינוך הכשיל את קידום החינוך המדעי והטכנולוגי . כתגובה לפגיעה במעמדו של החינוך הממלכתי והתפטרותם של העומדים בראש "תוכניות הדגל" שלו , התארגנה קבוצת "בשער , " של בכירי האקדמיה מן האוניברסיטאות הגדולות , אשר התריסה נגד המגמות המתחזקות של פונדמנטליזם , אי–רציונליות ולאומנות , וקבעה לה למטרה את קידום התרבות המדעית והדמוקרטית בחברה הישראלית בכלל ובמערכת החינוך בפרט . במחצית השנייה של שנות ה90– הגיעה מלחמת התרבות בתוך מערכת החינוך לשיאה : מצד אחד , התחוללה התרחבות חסרת תקדים של החינוך החרדי ; החינוך הממלכתי–הדתי השתלט על כל עמדות המפתח במשרד החינוך , היה קיפוח תקציבי בולט של החינוך הממלכתי ( היהודי ובייחוד הערבי , ( נפגעו תוכניות הדגל של החינוך הממלכתי בתחום היהדות החופשית , הדמוקרטיה והמדעים . מן הצד האחר , החלה התארגנות של אנשי חינוך ואקדמיה , עם ארגונים אזרחיים הפועלים למען היהדות החופשית והתרבות הדמוקרטית , ליצירת מנהיגות חלופית , הומניסטית ודמוקרטית , ולשינוי חקיקתי של מבנה מערכת החינוך בישראל , כדי שיבוטלו הזרמים החינוכיים , תופסק האפליה בין ילד לילד , תיקבע ליבה מחייבת של תכנים חינוכיים ולימודיים , וינותק הקשר שבין מפלגות פוליטיות למערכות חינוך ציבוריות . באמצע שנת , 1999 עם בחירתו של אהוד ברק לראשות בתגובה להשתלטות החינוך הממלכתי-דתי על עמדות המפתח במערכת החינוך בשנות ה , 90- החלה התארגנות של אנשי חינוך ואקדמיה למען יהדות חופשית ותרבות דמוקרטית . בתמונה : טקס בת-מצווה שאורגן בידי מית"ר , המכללה ליהדות כתרבות , בקהילת עולים באשדוד
|
למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר
|