מערכת החינוך והמתח הדתי–חילוני

עמוד:285

החופשי אשר יש לו רוב מוחלט בציבור הישראלי ושנציגו יאייש , כאילו "לעולם ועד , " את כיסא שר החינוך . מבחינת היחסים בין החינוך הממלכתי הכללי לחינוך הדתי הלאומי ולחינוך החרדי , ניתן לומר שעד לשנת ה"מהפך , " ב , 1977– היתה זו תקופה שקטה של "חביון" – או , במונח המוכר יותר , תקופה של סטטוס קוו . מן הצד האחד , הציבור החופשי חש שהוא בטוח מבחינת יתרונו הבולט בהיקף הלומדים במסגרותיו , אחיזתו בהגמוניה התרבותית של החברה הישראלית , וביטחונו בכך שתמיד יונהג משרד החינוך בידי שר משורות המחנה החופשי . מן הצד האחר , לציבור הדתי הלאומי ולציבור החרדי היתה חירות רבה בניהול ענייניהם החינוכיים ועדיין לא ניכרו בהם סימני הכמיהה או ההזדמנות למהפכה חינוכית ותרבותית שתשנה את הסדרים הקיימים וההייררכיות המקובלות . בשנת 1977 התחולל מהפך בחינוך בעקבות הקמת ממשלת ימין בראשותו של מנחם בגין ומינויו של זבולון המר , איש המפד"ל , למשרת שר החינוך . כך הועמד נציג קבוצת מיעוט דתית , אשר יש לה על פי חוק החינוך הממלכתי זכויות יתר פדגוגיות כהגנה מפני הרוב החילוני , בראש החינוך הממלכתי כולו , וזאת בלי שלציבור הגדול של החינוך הממלכתי תהיה הגנה חוקית או תקנונית כלשהי מפני כפייה אפשרית של השקפת העולם הדתית . מאזן הכוחות הפוליטי השתנה , אבל ההסדרים החוקיים בענייני החינוך נשארו על כנם . נוצר מצב חדש שבו השקפת העולם של הציונות הדתית קנתה לה השפעה בחינוך הממלכתי כולו : בתוכניות חינוכיות ובדגשים ערכיים , כגון בעמדה המסויגת כלפי תורת האבולוציה ובריאת העולם , בחיזוק האוריינטציה האורתודוקסית בחקר היהדות והוראת המקרא , בהרחבת התקציב לישיבות ולמוסדות החינוך הדתי , באיוש משרות מרכזיות במשרד החינוך , ובהפניית צעירות דתיות , רובן מ"בני עקיבא , " שלא התגייסו לצבא ושירתו במסגרת "השירות הלאומי , " להוראה בבתי ספר ממלכתיים . בשנות ה80– שררה בתחום החינוך יציבות יחסית . בחלקן ביסס השר המר במשרד החינוך את רוח הציונות עם גוון מורשתי יותר , ובחלקן שימר השר יצחק נבון , כשר החינוך בממשלת "האחדות הלאומית , " את הסטטוס קוו הפשרני ונטול היומרות האידיאולוגיות . בשנות ה90– שוב השתנתה המציאות שינוי דרמתי : העמדות הליברליות וההומניסטיות מצד אחד והעמדות המשיחיות והפונדמנטליסטיות מצד אחר זכו בתקופה זו לניסוחים מגובשים ומחודדים , המחלוקות האידיאולוגיות התרחבו לשסעים , ומאבקים על זהות תרבותית ומדיניות חינוכית הונחו על שולחנה של החברה הישראלית . בעשור זה של שנות ה90– התמנו לתפקיד שר החינוך לא עד המהפך של 1977 חש הציבור החופשי שהוא בטוח בשל היתרון שיש לו במספר הלומדים במסגרותיו ואחיזתו בהגמוניה התרבותית של החברה הישראלית . בתצלום משנת : 1932 ילדי תל-אביב משחקים בחולות מתחת עץ שקמה עתיק ליד המקום שהיום נמצא בו היכל התרבות

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר