|
עמוד:243
הנשים בשוק העבודה בישראל בקבוצות גיל העבודה העיקרי , גילאי 25 עד , 54 הגיע ל , 68 % – והוא דומה לזה שבהולנד , הונגריה , אוסטרליה , יפן , אירלנד וספרד , וגבוה בהרבה מזה שבמקסיקו ובתורכיה , אך נמוך בהשוואה לארצות סקנדינביות , לארצות הברית , לקנדה , לצרפת , לבריטניה , לגרמניה , לשווייץ , לפולין ולצ'כיה . במהלך שנות ה80– וה90– היה שיפור אטי וחלקי במעמדן של הנשים בעבודה ובניהול . התקדמות מזערית נרשמה במגזר העסקי , שבו עלה שיעור המנהלות במהלך עשרים שנים ( 1995 -1975 ) ב 12 % – בלבד . שיפור משמעותי יותר נרשם במגזר הציבורי , אך גם בו התהליך הוא אטי וחלקי . אמנם במהלך התקופה הנדונה התמנו נשים לראשונה לתפקידים בכירים – מנכ"ליות של משרדים ממשלתיים , נציבת מס הכנסה , הממונה על הביטוח , מפקחת על הבנקים , פרקליטת המדינה , אך גם בזירה הזאת הן רחוקות משוויון . 54 % מעובדי הדירוג המנהלי ועובדי מח"ר בשירות המדינה היו ב1996– נשים , אך שיעורן בדרגה העליונה היה 11 % בלבד ורק 12 % בדרגה השנייה , לעומת 64 % בדרגות מהשמינית ומטה . הנתונים האלה מציינים שיפור לעומת נתוני שנות ה , 80– אך קצב סגירת הפערים אטי ביותר . כניסתן המאסיבית של הנשים לשוק התעסוקה אכן אפשרה למקצתן לפרוץ קדימה ולפתח קריירה בתחומים כמו משפטים , תקשורת , רפואה , היי–טק וגם בשוק ההון . עם זאת חלק גדול מהנשים העובדות משולבות במקצועות המוגדרים "נשיים . " ממוצע השכר של האישה לשעת עבודה בשנת 2000 עמד עדיין על 83 % מזה של הגבר , באותה עבודה או בעבודה זהה . יש גם הבדלים מרחיקי לכת בין שיעור ההשתתפות של הנשים היהודיות ובין זה של הנשים הערביות בשוק העבודה : כ 52 % – מן היהודיות ורק כ 20 % – מן הערביות . לא ייפלא אפוא שכ 65 % – ממקבלי השלמת הכנסה הם נשים , כ 60 % – מהמשתכרים פחות משכר המינימום הם נשים , ויותר מ 60 % – מהמובטלים הם נשים . פירוק מדינת הרווחה , מסחור השירותים החברתיים ונטרול האיגודים המקצועיים , המאפיינים משנות ה80– את כניסת כלכלת ישראל לעידן הגלובליזציה , יש בהם כדי להנציח את האי–שוויון המגדרי וגם להגביר את האי–שוויון בין קבוצות בעשורים האחרונים של המאה ה20- החלו קבוצות נשים משני עברי המתרס הפוליטי בפעולה ישירה . בתמונה משנת : 1992 חברות שדולת הנשים בכנסת , המורכבת מח"כיות ממפלגות שונות . במרכז : יושבת-ראש שדולת הנשים בישראל , פרופ' אליס שלוי
|
למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר
|