|
עמוד:230
גורם זה נחלשה והלכה , בייחוד כאשר משווים אותו עם בסיסי בידול ושסע אחרים המאפיינים את החברה הישראלית , דוגמת יחסי יהודים וערבים , דתיים וחילונים , ימניים ושמאליים . לפיכך , אם עקב תהליכים דמויי כור היתוך , היינו : של הסתגלות והשתלבות הדדית , ואם עקב תהליכים של טמיעה , הרי , לפחות על פי אמות המידה הנבחנות כאן , נראה שהדמיון וההתקרבות בין בני שתי העדות , הבאים לידי ביטוי – אמנם חלקי – גם בתחום האינטימי של דפוסי הנישואים , הביאו לידי כך שהבסיס המשותף שלהם כישראלים–יהודים ממלא תפקיד מרכזי בזהות האישית והקולקטיבית שלהם הרבה יותר מהבידול הנעוץ בזהות העדתית , אם כי זו לא נעלמה , כאמור , לחלוטין . לפיד הזהות המזרחית נישא אמנם בעיקר בידי ש"ס ה"חרדית , " אבל קיימות בחברה הישראלית קבוצות אחרות המחויבות ליהדות המזרחית וקידומה , כדוגמת "הקשת המזרחית" – המורכבת בעיקר מאינטלקטואלים מזרחיים בעלי השקפת עולם חילונית ושמאלית . מבחינה זו קרובה קבוצה זו לציבור האשכנזי יותר מאשר לציבור המזרחי . לנוכחותו של הגורם העדתי יש ביטויים שונים , מהם היכולים להיחשב לשליליים ומהם לחיוביים . בצד השלילי של המאזן יש לציין כי למוצא העדתי עדיין יש השפעה מסוימת על המבנה הריבודי של החברה בהיבט הסוציו–אקונומי שלה ( להבדיל ממישור הכוח הפוליטי , ( ואם כי קיים ויכוח בין החוקרים על טיבה ועוצמתה של השפעה זו , נראה שמבנה ההזדמנויות של יוצאי המזרח לדורותיהם עדיין אינו משתווה לזה של האשכנזים , בייחוד במערכת ההשכלה הגבוהה , וכפועל יוצא , בדרגים הגבוהים של סולם הסטטוס המקצועי . עם זאת רובם של המזרחים שייכים , במונחים של השכלה והכנסה , למעמדות הביניים , אף שיש להם עדיין ייצוג יתר ברמות ההכנסה הנמוכות בהשוואה לקבוצות הדור המקבילות בקרב הישראלים הוותיקים ממוצא אשכנזי . ואולם , גם על פי קריטריון זה , חשוב לזכור כי בחברה הישראלית קיימות קבוצות שייצוגן ברמות ההכנסה הנמוכות ניכר הרבה יותר , בייחוד הערבים , החרדיים והעולים מחבר המדינות העצמאיות , וכמובן , העובדים הזרים . מן הבחינה החיובית , ניתן לראות שהתרבות הישראלית רוב העולים שבאו ארצה מארצות אירופה בתקופת היישוב והמדינה היו חילוניים במידה זו או אחרת והביאו עמם את התרבות שהיתה מקובלת עליהם בארץ מוצאם . בתמונה משנת : 1972 עולים במרכז הקליטה בדימונה קוראים עיתונים בשפות שונות
|
למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר
|