|
עמוד:187
המאמינים בחבר המדינות העצמאיות נמוך מזה שבארצות הברית , הארץ שבה שיעור המאמינים גבוה מזה שבכל ארצות העולם המערבי . ואולם הדיכוי שהפעילו הסובייטים על החינוך ועל אורח החיים הדתיים , יחד עם רדיפות מורי ההוראה ונושאי המשרות הדתיות , נתנו את אותותיהם . יש בערות רבה בנוגע לתורות ולמנהגים הדתיים בקרב הרואים בעצמם את מאמיניהם של הבודהיזם , האיסלאם , היהדות והנצרות האורתודוקסית הרוסית . חרף ההשקעות הגדולות בכסף ובכוח אדם , מאז ה"פרסטרויקה , " עדיין נתקלות הדתות הללו בבעיה הזאת . לעומת זאת , קיום מצוות הדת נעשה פופולרי יותר בקרב היהודים , במידה שהוא מסב להם הנאה ומאשר מחדש את תחושת השתייכותם לקהילה . כמו בארצות הברית , פעילויות המתמקדות בבידור ובאכילה הן פופולריות הרבה יותר מן הפעולות התובעניות והמכבידות , כגון שמירת השבת , צומות , איסורים מיניים וכשרות . וכך טקסים ומנהגים שמקורם בדת משמשים בסיס לתרבות "אתנית" חילונית . אך דומה שהיהדות הבתר–סובייטית אינה נוטה לפיתוח יהודיות חילונית מקיפה ואינטנסיבית , והיא עשויה להסתפק , כמו רוב היהדות המערבית , באימוץ צורות דתיות שהן בעיקרן אתניות . יתר על כן , יהודי חבר המדינות העצמאיות , כמו רוב יהדות העולם , לא יחושו עצמם מוכרחים לדבוק ב " אורח חיים יהודי " על פי ההלכה היהודית . אין אצלם כל סמכות המסוגלת לכפות התנהגות שכזו , וגם אין השפעה רבה לתורות המחייבות אותה . האינדיווידואליזם הגיע לחברות האלה שנהגו להטיף ליתרונות השיתוף , והיהודים הבתר–סובייטיים יוכלו אפוא , כמו יהודים בארצות אחרות , לברור ולבחור אילו פעילויות ומנהגים ברצונם לשמר , במקום לחייב את עצמם למערכת כוללת ותובענית של התנהגות המבוססת על עיקרי אמונה דתית . כמו ברוב הקהילות היהודיות בעולם , לא תקבע היהודי = ת אלא אצל מיעוט קטן של יהודי ברית המועצות לשעבר את ההתנהגות ואת העיסוקים היומיומיים , אך היא תהיה להם זהות המעוררת לפרקים רגשות ומעודדת התנהגויות מסוימות . יהודי ברית המועצות לשעבר , לאחר שעברו תהליך יסודי של מודרניזציה , לא נעשו חילונים במידה שקיוו לה האידיאולוגים הקומוניסטיים , ואף לא " שבו " לאורח חיים של דבקות קפדנית בהלכה , המשמשת מורה–דרך לחייהם של היהודים האורתודוקסיים . לקריאה נוספת : Russia and the Soviet Union , 1881 to the Present , 2 nd Zvi Gitelman , A Century of Ambivalence : The Jews of . ---- , Jewish Life after the USSR , Indiana University Press , ed ., Indiana University Press , 2001 Identity in the Soviet Union , NYU Press , 1991 . Yaacov Ro'i and Avi Beker eds , Jewish Culture and 1997 . eds ., Russian Jews on Three Continents , Frank Cass , Noah Lewin-Epsetin , Yaacov Ro'i and Paul Ritterband War , Greenwood Press , 1987 . Mordecai Altshuler , Soviet Jewry since the Second World 1948-1967 , Cambridge University Press , 1984 . Benjamin Pinkus , The Soviet Government and the Jews , 2003 . ביתא ישראל – יהודי אתיופיה הגר סלמון הקבוצה של יהודי אתיופיה , הידועה גם כ"ביתא ישראל , " התקיימה והתפתחה בתוך מסכת מורכבת של קשרים בין שכנים ושליטים בני דתות אחרות , במפגש עם המיסיון הפרוטסטנטי , ואף תוך כדי יחסים מורכבים שהלכו והתפתחו בינם לבין יהדות העולם . לכל אלה היו השפעות מרחיקות לכת על זהותם ועל חייהם כיהודים באתיופיה . בני ביתא ישראל , אשר דמו בהופעתם ובלשונם לשכניהם האמהרה והטיגרינים , היוו קבוצת מיעוט מקצועית ודתית באזורי מגוריהם באתיופיה . אמונתם היתה מושרשת בתנ"ך – המכונה "אורית" וכתוב בשפת הגעז , שפה אתיופית עתיקה – הם לא נחשפו לתורה שבעל–פה ואורח חייהם נשען במידה רבה על חוקי התורה שבכתב . כקבוצה הם משכו את תשומת לבם של חוקרים מערביים רבים ואלה פרסמו עליהם ספרות רחבה . בבירור שאלת היחסים שבין בני הקבוצה ושכניהם בני הדתות האחרות מתגלה תמונה מרתקת ורבת–סתירות . אלו נובעות מן העובדה כי שני מודלים מרכזיים עומדים ביסודו של המצאי המחקרי שעניינו ביתא ישראל : המודל האחד רואה בהם שבט יהודי אבוד , ישות מובחנת ומובדלת מסביבתה , ואילו האחר – קבוצה אתיופית לכל דבר . לשאלת מוצאם של ביתא ישראל וחידת קיומם כקבוצה יהודית שחורה בלב אפריקה נודעת חשיבות , שהשפעתה חורגת מעבר להעשרת האופק ההיסטורי גרידא , בשל ההשלכות העקרוניות והפרגמטיות העשויות להיגזר ממנה , ויעידו על כך החיבורים הרבים העוסקים בה . עדויות
|
למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר
|