|
עמוד:155
ו"אוצר התורה , " ארגון ספרדי דתי שבסיסו בניו יורק . בתי ספר של חברת כי"ח היו קיימים עוד קודם לכן , וב1951– למדו בהם 8 , 000 תלמידים . לאלה הצטרפו כעבור זמן מוסדות של אורט ; בד בבד למדו צעירים יהודיים רבים גם בבתי ספר ממשלתיים . הג'וינט היה פעיל גם בתחומים אחרים , כגון רפואה ותברואה , ברבעים היהודיים העתיקים . הוא גם תמך בארגון נשים חדש , שהוקם ב1947– במטרה לתמוך בנזקקים . ב1968– למדו 700 סטודנטים יהודיים באוניברסיטאות באיראן , וכ – 500– במוסדות ללימודים גבוהים באירופה . הציונות לא היתה אסורה , אך בפועל זכתה לביטוי פומבי מאופק בלבד , וב1950– כבר הכירה איראן למעשה במדינת ישראל והחלה בקשרי מסחר עמה . ב1960– זכתה ההכרה לאישור פומבי מפי השאה . הקמת מדינת ישראל הביאה להגירה ניכרת ממדינות רבות באזור . אירועים אחרים – כגון הפלישה הישראלית לסיני ב1956– בתיאום עם ההשתלטות הבריטית והצרפתית על תעלת סואץ , ומלחמת ששת הימים – לוו גם הם בפרצי הגירה . בין 1949 ל1951– היגרו 33 , 000 מכ 37 , 000– יהודי לוב לישראל . חלק הארי מבין 4 , 000 הנותרים עזבו מעט אחרי , 1967 כמחציתם לאיטליה והאחרים לישראל . ממצרים היגרו לישראל עד סוף שנת 1950 כ 15 , 000– יהודים . אחרי מערכת סיני גורשו בעלי נתינות בריטית וצרפתית ממצרים , גירוש שהוחל גם על יהודים רבים , שלא היו אזרחי שום מדינה . מבין 55 , 000-50 , 000 היהודים שחיו במצרים באותה העת , עזבו עוד 14 , 000 עד אמצע , 1957 רובם ליעדים באירופה . המגמה הזאת נמשכה במהלך העשור הבא , וערב מלחמת 1967 נותרו במצרים 7 , 000 יהודים . בשנות ה80– כבר ירד מספרם עד כדי מאות אחדות . יציאתם של יהודים מסודאן החלה ב , 1956– השנה שבה זכתה זו לעצמאות , ונשלמה למעשה בסוף שנות ה . 60– תימן היתה אחת משלוש מדינות ( עם לוב ועיראק ) יהודי איראן מנו בסוף שנות ה40- קרוב ל 100 , 000- נפש . באותה תקופה החלו ארגונים יהודיים כג'וינט לפעול בקרבם . בתמונה : תלמידות בבית הספר לאחיות שליד בית החולים היהודי בטהראן בשנת . 1966 במפנה המאות נותרו באיראן יהודים מעטים בלבד
|
למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר
|