|
עמוד:146
לנמלי התעופה והים . הארגון פתח מרכזי מעבר , מזנונים ומקומות מחסה לילדים , בכארבעים ערים , לעתים בכוחות עצמו ולעתים בתיאום עם הממשלה או עם ארגונים פילנתרופיים לא יהודיים , כגון הצלב האדום . ובעוד " הוועד היהודי המרכזי , " הקונסיסטואר , פותח בתי כנסת ובתי ספר חדשים , החלו יהודי צפון אפריקה להתארגן על פי ארצות מוצאם באגודות שהזכירו את ה " לאנדסמאנשאפטים " שהקימו מהגרים ממזרח אירופה וממרכזה לפני המלחמה . אף נולדה " אגודה כללית " של יהודי אלג'יריה , והיא כינסה , בדצמבר , 1964 ועידה מרשימה שבה השתתפו נציגים מארבעים קהילות בכל רחבי צרפת . , L'Information Juive שהיה הירחון העיקרי של יהודי אלג'יריה , חידש את הופעתו בפריז , ונעשה לביטאון הסניף הצרפתי של הקונגרס הציוני העולמי . זה היה הסימן הראשון לשילובם של יהודי צפון אפריקה בממסד היהודי הצרפתי . בהדרגה הם החלו לזנוח את ארגוניהם הנפרדים ולמלא תפקידי מפתח בגופים חשובים של יהדות צרפת , כדוגמת ה " קונסיסטואר " ו " קרן הסעד המאוחדת . " מינויו של הרב רנה סיראט , יליד אלג'יריה , בשנות ה , 70– ואחר כך של הרב יוסף סיטרוק , יליד תוניסיה , לרב הראשי של צרפת , היו הדוגמאות הבולטות ביותר לשילובם של יהודי צפון אפריקה ביהדות צרפת . הגירתם של יהודי צפון אפריקה לצרפת – ובעיקר זו של יהודי אלג'יריה – נתייחדה גם במובן אחר : זו היתה הגירה " טוטלית , " שחבקה את כל מגזרי האוכלוסייה היהודית . צעירים וזקנים , עשירים ועניים , מודרניים ומסורתיים , רוכלים ואיכרים , סוחרים ופועלים , עובדי מדינה ומורים , רופאים , עורכי דין , מהנדסים , סטודנטים , רבנים ומובטלים – עקרו כולם יחדיו לצרפת . הם היו ישות בולטת מאוד , ונפוצו בכל פינות צרפת , ובכלל זה מקומות שיהודים לא השתקעו בהם מעולם קודם לכן , כגון מו , אנז'ה , בורז , ' אנסי ולה רושל . בקהילות ותיקות יותר הם חידשו את החיים היהודיים באמצעות הרחבת התשתית הדתית הקיימת ובניית בתי כנסת חדשים , אטליזים כשרים , מאפיות וחנויות מכולת , בתי ספר של יום ותלמודי תורה . בפריז רבתי גדל מספר המשפחות היהודיות מ 50 , 000– ל , 80 , 000– ואילו למרסיי הגיעו 16 , 000 משפחות חדשות . האוכלוסייה היהודית בטולוז הכפילה את עצמה פי ארבעה , זו של ניס פי שישה , אלה של אוויניון , מונפליה , טולון , אקס אן פרובנס , קלרמון–פראן וליון שולשו , ואילו מספר היהודים בגרנובל , קאן , לונוויל , רואן ופרפיניאן הוכפל . מתוך סקרים עולה כי המבנה החברתי של האוכלוסייה היהודית בצרפת נעשה דומה לזה של האוכלוסייה העירונית הממסד היהודי בצרפת היה יעיל מאוד בעזרה לפליטי צפון אפריקה והגיש להם סיוע בכל שלבי קליטתם . בתמונה משנת : 1963 פליטות יהודיות קשישות משתתפות בהכנת ארוחת הערב בבית אבות על שם רוטשילד בפריז
|
למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר
|