|
עמוד:131
אזורים מובחנים היטב שגרים בהם יהודים אורתודוקסים קיצוניים , ואפילו אורתודוקסים מודרניים נוטים להתגורר בסמיכות לבתי כנסת ולמוסדות קהילתיים . היהודים לא רק חיים יחד , הם אף דבקים זה בזה . ב1990– יותר משלושה רבעים מהיהודים הקנדיים הבוגרים טענו ש"רוב חבריהם" יהודים . יהודי קנדי יכול לבלות כל חייו בנפרד בקהילה יהודית גמורה על מוסדותיה , ממעונות יום ועד בתי אבות . ויהודים רבים , אפילו אלה הנראים קוסמופוליטיים למדי , אכן נוהגים כך . הארגון הארצי היהודי החשוב ביותר הוא הקונגרס היהודי הקנדי , המשמש דוגמה לקבוצות מיעוטים קנדיות אחרות . לפדרציית הרווחה היהודית כוח רב ברמה המקומית , מוסדותיה אחראים לגביית כספים לצורכי הקהילה ולחלוקתם למגוון של מוסדות רווחה , חברה , תרבות ופנאי . המערך הזה נתמך בידי פילנתרופיה יהודית–קנדית ברמות מרשימות . קרוב לחצי מהיהודים הקנדיים מודיעים על השתייכות לארגון יהודי כלשהו , יותר ממה שאפשר למצוא בקרב יהודי ארצות הברית ובקבוצות מיעוטים קנדיות אחרות . הקונגרס היהודי הקנדי כולל כמעט את כל הארגונים היהודיים . רק מקבוצות הדוגלות באלימות או שוללות את זכות הקיום של מדינת ישראל נשללת האפשרות להצטרף אליו . התרבות היהודית בהשוואה לרוב קבוצות המיעוטים האתניות–תרבותיות , התרבות היהודית הקנדית משגשגת . היהודים מוצאים להם מקום בהצלחה גם בתרבות הכללית וגם מחוצה לה . הם הצליחו למצוא מרחב תרבותי , בייחוד במונטריאול , והוא מעין ישות שלישית נבדלת בין התרבויות השולטות – האנגלית והצרפתית . היידיש נמצאת בירידה ( חרף הפופולריות של הכליזמרים , ( אך העברית בעלייה , אף שמשתמשים בה בגלל ערכה הסמלי יותר מאשר כשפת תקשורת . בשתיהן מדברים בקנדה הרבה יותר מאשר בארצות הברית . הספרות היהודית בקנדה נכתבת בימים האלה רובה באנגלית , ובמידה פחותה בצרפתית . מחברים כגון לאונרד כהן , מאט כהן , נעים קטן , א"מ קליין , אירווינג לייטון , אן מייקלס , מרדכי ריצ'לר , מרים ודינגטון ואדל וייסמן – בין היתר – הם סופרים קנדיים מוערכים שיצירתם מושפעת מההיסטוריה היהודית , מחוויית ההגירה היהודית ומנושאים יהודיים נצחיים . אפילו "הילד הנורא" של הספרות היהודית הקנדית , מרדכי ריצ'לר , מותח ביקורת סאטירית על החיים היהודיים בקנדה – קיבל חינוך יהודי אינטנסיבי , ולעולם לא יצליח להימלט מעוצמת השפעתה של החוויה היהודית על יצירותיו . ההשפעה היהודית על התרבות הקנדית נוצרה בעיקר באמצעות אמנים יחידים , שלעתים שילבו ביצירתם רגישות יהודית , אך בקנדה אי אפשר למצוא תת–קהילה מגובשת של אינטלקטואלים יהודיים "ניו יורקיים , " עם מוסדות ופרסומים , דיונים 1 ויכוחים משלהם . למעשה , אין בקנדה מאסה קריטית מספיקה של סופרים יהודיים מחויבים וגם אין קהל קוראים גדול דיו . יחד עם זאת היהודים בלטו תמיד בכל תחומי המוזיקה , התיאטרון , האמנויות היפות , הרדיו , הטלוויזיה והקולנוע , כאמנים , בימאים , מפיקים ואנשי ניהול . העיסוק בשואה ובמדינת ישראל קרא תיגר על הדת הקונוונציונלית כעיסוקם התרבותי העיקרי של יהודי קנדה . שני הנושאים האלה מייצגים צורה חילונית של זהות דתית , בעיקר לאינטלקטואלים . שניהם תופסים מקום נכבד בתוכניות הלימודים בבית הספר היהודי , ובכלל זה בתוכניות ללימוד מדעי היהדות באוניברסיטה , ובתפילות וטקסים חדשים בבתי הכנסת . המערכת הנרחבת של החינוך היהודי מסייעת בהבנת הרמה הגבוהה יחסית של ההזדהות היהודית בקנדה . יותר מ 80 % – מיהודי קנדה זוכים לחינוך יהודי פורמלי כלשהו , ומרביתו מתמקד בלימודי יום בבתי הספר . אלה אחוזים גבוהים יותר מאלה שרווחו בדורות קודמים של יהודי קנדה , ובקבוצות מיעוטים או בקבוצות דתיות קנדיות אחרות . חוץ מבתי ספר אפשר למצוא כיום בכל קהילה יהודית פעוטונים , גני ילדים ומעונות יום יהודיים , המספקים מענה לכל צורת זיקה יהודית . " התפוצצות" דומה מתארעת בשכבה העל–תיכונית ומעליה , ב'כוללים' לשומרי מצוות וגם בהרצאות בבתי כנסת ובקבוצות לימוד . השפעה יהודית על התרבות הקנדית נוצרת בעיקר באמצעות אמנים יחידים . בתמונה לאונרד כהן , יוצר-זמר קנדי יהודי נודע .
|
למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר
|