|
עמוד:128
עשויה לנגן את גרסתה שלה ל " הבה נגילה , " היא תעשה זאת בקריצה אירונית ותעבור לקטע כלייזמרי מעורב של הגל החדש או לגרסת יידיש של שיר של אירווינג ברלין . בדומה לכך חתונות הומוסקסואליות , או מעורבות , מציגות זה מול זה מנהג מסורתי וערכים פלורליסטיים דמוקרטיים , ובעת ובעונה אחת הן מאמצות את המסורת המתכחשת להן ומותחות עליה ביקורת . בשנים האחרונות החלו מבקרים שונים לראות בתלמוד דוגמה מובהקת של טקסט ספרותי שעבר "דקונסטרוקציה" – טקסט המוקיע את הנחותיו שלו עצמו . הפרשנויות המקיפות את קטעי הטקסט שעל גבי דף התלמוד מייצרות שיחה על אודות הטקסט שבתוך הטקסט וזו משקפת את תהליך הדקונסטרוקציה שבביקורת . אתרי אינטרנט , על התצוגה הלאליניארית שבהם ועל הקישורים הנעשים מתוך העמדה–שכנגד , מתוארים גם הם כטקסטים פוסט–מודרניים אידיאליים וכיסודות חיוניים לעיצוב יהודי עצמי . יהודים מכל רקע שהוא יכולים לקבל בקלות מן האינטרנט מושג על כל צורה של יהדות ושל טקסים יהודיים , או על טקסטים יהודיים , בתוך שהם הולכים בו בדרכם שלהם . כך הם יכולים לעצב בעצמם בשביל אירועי מחזור החיים שלהם טקסים וסמלים משלהם בעזרת האינטרנט ולבחור מתוכו שירים , מנהגים , מאכלים , טקסטים . הם יכולים להיעזר בו בקביעה באיזו מידה בחירתם הולמת את הרקע היהודי שלהם או את מערכת האמונות שלהם . הם יכולים למצוא בו שאלונים שמהם יוכלו ללמוד לא רק איזה זרם יהודי עשוי להיראות בעיניהם מושך יותר , כי אם גם כיצד בדתות אחרות מצויות השקפות מוסריות ורוחניות דומות . יהודים פוסט–מודרניים יצרו טווח רחב של אופציות לקיום קהילתי ולפולחן הדתי , מחוץ למבנה המסורתי של בתי הכנסת הממוסדים . יש אתר אינטרנט המכיל רשימה של יותר מ 2 , 100– מניינים אורתודוקסיים , בערים שונות בעולם . בעיר ניו יורק עצמה צצים בכל יום מניינים חדשים , המאפשרים גישה שונה אל התפילה . גם בערים אחרות כבר הוקמו מרכזים ליהודים " עליזים . " ובזמן שמניינים אלה מציעים מגוון גישות אישיות לפולחן הדתי , הם נוטים לחלוק ביניהם שני קווי היכר מרכזיים של היהודיות הפוסט–מודרנית : הם מתנגדים למבנים סמכותיים מרכזיים , ולפיכך העומדים בראשם אינם כלי–קודש מקצועיים , וכמעט כולם עומדים על קיומו של פולחן שוויוני . יהודים פוסט–מודרניים גם עומדים על כך שהרבנים יגלמו את הגיוון והעדכניות של הדור . ספר שולחן הקפה Rabbis : The Many Faces of Judaism ( רבנים : ריבוי הפנים של היהדות ) מכיל תמונות של רבנים קאובואים , רבנים הומוסקסואלים , רבנים רוכבים על אופנועים וגולשים על הגלים , נשים וגברים , קוריאנים–אמריקנים ואפריקנים–אמריקנים , רבנים ספרדיים ואשכנזיים . יהודים פוסט–מודרניים , כדורות של יהודים לפניהם , משלבים פעילות פוליטית עם פולחן דתי ועם חינוך , אבל הנושאים המעסיקים את הדור הנוכחי משקפים את השקפת העולם המיוחדת שלו . גוף הקרוי "הקואליציה של הסביבה והחיים היהודיים , " למשל , מחזיק אתר אינטרנט ובו נקודות מבט יהודיות רבות על הבריאות בעולם , הצעות בדבר הכללתם של נושאי הסביבה בחגים ובאירועי מחזור החיים היהודיים והזדמנויות להשתתף בפעילות הנוגעת להתחממות העולם . " שומרי הנשים היהודיות , " קבוצה של פעילות פמיניסטיות אנונימיות , עושה שימוש בטכניקות שאולות מקבוצות פעילים של האמנויות הפוסט–מודרניות כדוגמת "נשות הגרילה" כדי למחות על סקסיזם בקהילה היהודית , ובכללן מודעות בולטות בניו יורק טיימס שבהן נאמר , בראש השנה : "נשים / צעירות יהודיות , הטילו את האחריות על קהילותיכן . סקסיזם הוא חטא . " כתבי עת שונים מותחים ביקורת על עמדתם של המוסדות היהודיים בשאלות הנוגעות למדינת ישראל או קוראים להקמת קואליציה של יהודים ולא–יהודים לתמוך בצדק חגיגות פורים של הגל הפוסט-מודרניסטי החדש כוללות מסיבות פרועות הנערכות בבליל של סגנונות . בתמונה : סצנה מתוך ה"אסתרמינטור , " אופרת רוק המנסה לשבור כל טאבו , שהוצגה בסן-פרנסיסקו ב2003-
|
למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר
|