|
עמוד:127
לדור הרביעי , היהודי הפוסט–מודרני , יש רק ניסיון מועט וסבלנות אף פחותה ממנו כלפי חששותיהם של הוריהם מפני האנטישמיות ומפני ההתבוללות . היהודים הפוסט–מודרניים חשו רק לעתים רחוקות בעוקצו של המשפט הקדום האנטישמי והם רחוקים מהרצונות , הסטריאוטיפים והחרדות שעיצבו את הנרטיב של הטמיעה . יהודיותם אינה מלווה אצלם במידה רבה בסכסוך פנימי אבל היא משוללת במידה קיצונית ודאות בדבר משמעותה . הם זרים להתמקדותם של הוריהם בנישואי תערובת , בהמשך החיים היהודיים , בחברותם בבית כנסת , ומתוסכלים מן הגישה האורתודוקסית העוטפת את הוויכוחים על מדינת ישראל ועל השואה . היהודים הפוסט–מודרניים יוצרים להם טקסים ויצירות אמנות וספרות מתוך קבלת הגיוון של החיים והתרבות היהודיים , מנסים לגלות את הדרכים הרבות שבהן ניתן להיות יהודי , ועומדים על כך שהם עצמם יכולים לעצב את זהויותיהם היהודיות . הם דוחים את הסטריאוטיפים של ה"שלומיאל" היהודי ושל הנסיכה הבורגנית היהודית ועומדים על כך שיהודיותם עשויה להיות ק 1 לית , אורבנית , קלת ראש ונועזת . הם ממשיכים להתקבץ באזור של דרום–מזרח מנהאטן , אבל מכיוון שלרבים מהם אין קשרי משפחה בשכונה , הסיבות שהם נותנים לכך סנטימנטליות פחות . הם נקהלים לשם ולמרכזים עירוניים יהודיים אחרים כדי לקחת חלק בתנועות אמנותיות ואינטלקטואליות חדשות , ללמוד את תורותיהם של מבקרים פוסט–סטרוקטורליסטיים , להתפלל במניינים קטנים , למחות על מדיניותן של ממשלות ישראל , לצפות בפסטיבלי קולנוע יהודי , לקרוא ספרים כנקמתה של יענטל ודור ה , J– או לכתוב לעיתון היהודי פורוורד שעבר תהליך של עיצוב מחדש . זהות יהודית וחיים יהודיים טווח רחב של היסטוריה יהודית ושל טקסים יהודיים מחלקים שונים של העולם , וגם מתרבויות לא יהודיות , מסייע לעיצובם של חיי המשפחה היהודית הפוסט–מודרנית ושל מחזור החיים שלה . הרעיון בדבר אפשרות הבחירה מחלחל ביהודיות הפוסטמודרנית . ( למעשה מכנים כעת יהודים שנתגיירו " יהודים על פי בחירתם , " מונח שניתן להרחיבו גם על כל היהודים הפוסטמודרניים , הדוחים בתוקף הגדרות זהות מהותיות ( . מארגני סדרי פסח פוסט–מודרניים מלקטים קטעים שהוציאו מהגדות שונות ומצרפים אותם זה לזה , תרים באינטרנט אחרי רעיונות חדשים , ומעמתים טקסטים , שירים ומיני מאכלים מתקופות היסטוריות שונות וממאות קודמות , מתוך פרספקטיבות פוליטיות ורמות שונות של דבקות בדת , ומייצרים לעצמם סדרי פסח אישיים ביותר המתקשרים לענייניה המיוחדים ולנטיותיה הרוחניות של הקבוצה . חגיגת סוכות שנערכה זה לא כבר על ידי מועדון אמנות יהודי בסן פרנסיסקו נתקיימה במועדון לילה המכונה " טרקלין הקטיפה " שבאזור המפרץ . הפורוורד , שתיאר את תוכנית הערב , ציין שהופיעו בה אמנים מבצעים יהודיים וגם אפריקניםאמריקנים , סיציליאנים , סינים וסרי–לנקים , שעסקו בנושא " הבית , הנדודים והעקירה " בשירה , בסיפורי חסידים ובמוזיקת היפ–הופ . הנוכחים הגדירו את עצמם " אירים–יהודים , " בודהיסטים , זימבאבווים , יהודים ציוניים ליברליים , לבנונים המשתייכים על הכנסייה האורתודוקסית–המזרחית , קווייקרים פולנים ו " יהודים–נא–להשלים–את–החסר . " " טראנסגראסתר , " 2002 אחת מחגיגות פורים של הגל הפוסט–מודרניסטי החדש , כללה במסיבתה הפרועה משחק פורים שבוים במועדון לילה ניו יורקי חדש שכל שחקניו היו גברים בבגדי נשים . יהודים פוסט–מודרניים עורכים טקסי נישואים השואבים את השראתם ממסורות הנהוגות בחלקים שונים של העולם היהודי . טקס כזה יכול להכיל ברכות בסגנון אשכנזי , שירים ספרדיים , כתובה ישראלית מודרנית , וגרסאות פמיניסטיות או שוויוניות של טקסים מסורתיים כהקפת הכלה והחתן וניפוץ הכוס . ושעה שלהקת הנגנים בטקס נישואים פוסט–מודרני בני הדור הרביעי להגירה לארצות הברית , היהודים הפוסטמודרניים , עומדים על כך שיהודיותם עשויה להיות קולית , קלת ראש ונועזת . בתמונה : שער של המאגזין "היב" ( קיצור של היברו – עברי , ( המציג "סופרמן" בדמות יהודי חרדי . תפוצתו של "היב" מגיעה למאות-אלפים וחומריו נכתבים בעט מושחזת ומורעלת
|
למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר
|