|
עמוד:110
הפדרציות היהודיות , " החלו כמה מנהיגים במישור הארצי לשאול את עצמם שאלה רצינית , האם ראוי לטפח דור של מנהיגים מתוך התבססות על זיכרון השואה ועל המחויבות לביטחונה של ישראל . לב לבה של הביקורת שמתחו נגע לאופייה העקיף של תשתית כזו וליכולתה לשמש בסיס לזהות יהודית . האם יכולים הורים להקנות את היהדות לדור הבא באמצעות פעילות חוצות , בתוך שרבים מהם מזניחים את אורח החיים הדתי ? האם יספיקו רחשי אהבה למדינת ישראל וזכר השואה לדור שאינו זוכר את החשש מפני הסכנה שהיתה צפויה לישראל ואין לו ידע אישי על השואה ? לעשור הראשון של המאה ה21– אופייניים החשיבות העליונה המיוחסת לאינדיווידואליזם והחיפוש אחר רוחניות . מנהיגים רבים בתחומי החינוך והדת סוברים שרשות היחיד והבית הם המקומות העיקריים שבהם תתעצב ההתנהגות והזהות היהודית , ולא רשות הרבים . בשחר המאה ה21– היו כמה וכמה סוגיות שהעמידו אתגר למנהיגים הארגוניים ולמוסדות הקהילה היהודית האמריקנית , קהילה מפוררת במידת מה המשתרעת על פני שטחים גיאוגרפיים גדולים . מערכות הפדרציה והמגבית שאורגנו מחדש המשיכו בגיבוש המבנה והשליחות האופטימליים של " הקהילות היהודיות המאוחדות . " דילמה שאינה מן הפחותות שעמדה בפניהם היתה זו של התפקיד הגדל והולך של הפילנתרופיה הפרטית שקיבלו עליהם כמה נדבני–על יהודיים שפעלו באמצעות קרנות משפחתיות , ובתוך כך הוכיחו מחקרים כי רבים מהיהודים העשירים מאוד בוחרים לתרום , ובנדיבות רבה , לא למוסדות יהודיים דווקא . קבוצות חופפות , אך עדיין נבדלות זו מזו , של עסקנים קהילתיים התחבטו בסוגיות של שליטה קהילתית כנגד שליטה יחידנית על התכנון ועל החלטות להקצאת משאבים במישור הארצי . בו בזמן נמשכו גם הדיונים על היחסים בין המנהיגים המתנדבים לבין המקצוענים . השירות הקהילתי היהודי התמקצע במהלך הרבע האחרון של המאה ה . 20– תוכניות ההתמחות לבעלי תואר ראשון נעשו מתוחכמות יותר , ומקצוענים החלו לקבל עליהם אחריות לניהול כללי של עוד ועוד ארגונים יהודיים . התפקיד הגדול יותר שהחלו נשים יהודיות למלא במסדרונות הכוח , הן כפילנתרופיות והן בתפקידים הדורשים התמחות מקצועית , היה גורם נוסף בשינוי שהתחולל במנהיגות הקהילתית . ולבסוף , האיזון העדין והרופף שבין עם , אתניות ודת , כהיבטיה של הזהות וההזדהות היהודית , החל בהחלט לעבור תהליך של עיצוב מחדש . בסוג הקשר לישראל מתרחשים שינויים . המוסר האינדיווידואליסטי והחיפושים אחר רוחניות ומשמעות בחיים , שחלחלו בחברה האמריקנית , באים לידי ביטוי חד וברור יותר . דור ילדי גיאות הילודה הגיע לגיל העמידה , וילדיו , שהם עצמם כבר היו להורים לילדים , צופים אל פני כלכלה המחייבת הנמכת ציפיות , ולא הגבהתן . כל הגורמים הללו השפיעו ומשפיעים השפעה עמוקה ומתמשכת על חיי הקהילה היהודית בארצות הברית . לקריאה נוספת : Revised Edition , Paperback : August 1995 , Jewish of American Jewry ( Revised ) , Elazar , Daniel J ., Community And Polity : The Organizational Dynamics NH : Brandeis University Press / University Press of Jews in America : A Contemporary Reader , Hanover , Farber , Roberta Rosenberg and Chaim I . Waxman , eds ., Publication Society of America . Religion of American Jews , Bloomington : Indiana Woocher , Jonathan S ., Sacred Survival : The Civil Washington Press , 1995 . Half of the Twentieth Century , Seattle : University of Heilman , Samuel C ., Portrait of American Jews : The Last New England , 1999 . 1992 American Jewish Year Book , New York : from the 1990 National Jewish Population Survey" , Goldstein , Sidney , "Profile of American Jewry : Insights Committee ( annual ) . American Jewish Year Book , New York : American Jewish University Press : 1986 . American Jewish Committee , 1992 . updates on the issues discussed in this essay . Note : AJYB is the single best volume annually for
|
למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר
|