|
עמוד:104
הסיכוי שיהודים יהיו ליזמים היה גבוה משיעורם באוכלוסיית המהגרים . שיעור גבוה של עצמאים לא–חקלאים בקרב היהודים היה אופייני גם לסוחרים היהודיים הספרדיים בתקופה הקולוניאלית , ולמהגרים היהודיים מגרמניה במאה ה . 19– היזמות הזאת סייעה למהגרים היהודיים מרוסיה וממזרח אירופה למצוא את הנישות שלהם בכלכלה של ראשית המאה ה . 20– ויכוח ממושך מתנהל בשאלה : " האם היהודים העמידו את תעשיית ההלבשה של ניו יורק על רגליה , או שמא העמידה תעשיית ההלבשה את היהודים על רגליהם "? שאלה שמחקרים כלכליים מהזמן האחרון מציעים לה את התשובה הזאת : שני הדברים נכונים . הוא הדין בנוגע לתעשיית הקולנוע האמריקנית , שהחלה בניו יורק לפני שעברה להוליווד , והתפתחה בעיקרה בהנהגתם של יזמים יהודיים שעסקו בכל היבטיה . שינויים בתעסוקה היהודית לאחר מלחמת העולם השנייה במרוצת חמישים השנים שבין 1890 ל , 1940– שבהן היה גידול מהיר בקהילה היהודית הן במספר חבריה והן בשיעורה באוכלוסייה , השתנתה תעסוקתה ממשרות של הצווארון הכחול בעיקרן ( מקצועות מלאכה והפעלת מכונות ) למשרות של הצווארון הלבן ברובן ( מקצועות חופשיים , ניהול ופקידות . ( במהלך התקופה של שישים השנה שלאחר מכן , היינו מ1940– עד , 2000 היה גידול האוכלוסייה היהודית זעום , שיעורה באוכלוסייה הכללית ירד והתרחש תהליך מהיר של מעבר כוח האדם היהודי למקצועות חופשיים . שיעור העצמאים בהם עדיין היה גבוה , אבל עצמאותם קיבלה אופי שונה . האוכלוסייה היהודית בארצות הברית גדלה מ 4 . 8– מיליונים בשנת 3 . 7 % ) 1937 מכלל האוכלוסייה ) לכ5– מיליונים בשנת ( 3 . 5 % ) 1950 ועד כדי 6 מיליונים בשנות ה , ( 2 . 8 % ) 70– אך נראה כי עד שנת 1990 היא פחתה לכדי 5 . 5 מיליונים ( 2 . 2 % ) ואולי ל 5 . 3– מיליונים ( 1 . 9 % ) עד שנת . 2000 ירידה זו היתה בשל כמה גורמים , שקיזזו את שיעור התמותה הנמוך בקרב היהודים , ובכללם שיעור פוריות שאינו מכסה על התמותה ( שיעור נמוך מן האוכלוסייה הכללית , ( שיעור נמוך בהרבה של יהודים בזרם ההגירה , ביחס לגודלם באוכלוסייה , וגידול דרמתי במספר היהודים הנישאים ללא–יהודים . יהודים אמריקניים ממשיכים לייחס חשיבות לחינוך , והם מעדיפים לגור בשכונות שבהן קיימים בתי ספר ציבוריים שרמת הכנתם ללימודים אקדמיים גבוהה . בקרב שכבת הגיל , 44-35 כלומר , מי שנולדו בין השנים 1956 ל , 1965– רק 25 % מן הגברים ו 31 % – מן הנשים אינם בעלי תואר ראשון לפחות . כ 36 % – מן הגברים ו 31 % – מן הנשים הם בעלי תואר ראשון , ואילו 39 % מן הגברים ו 37 % – מן הנשים רכשו תארים גבוהים יותר . שיעור הגברים שהגיעו לתוארי מוסמך ורכשו תוארי התמחות במקצועות החופשיים הגיע לרמה גבוהה כבר בתחילת המאה : 18 % ו , 20 % – בהתאמה , לכל עשור גילאים שנולדו אחרי שנת . 1925 השיעורים של הנשים פיגרו אחר אלה של הגברים בכמה עשורים , והם הגיעו ל 9 % – ול 28 % – בהתאמה בקרב ילידות העשור . 1965-1956 ובכל זאת היתה רמת ההשכלה של נשים יהודיות גבוהה יותר מזו של כל קבוצה אתנית או דתית אחרת בארצות הברית , ועד 1967 כבר היו ציפיות ההשכלה של הורים יהודיים מבנותיהם דומות , למעשה , לציפיותיהם מבניהם . שיעור עובדי הצווארון הלבן בקרב גברים יהודיים השתנה מעט מאוד בתקופה שלאחר מלחמת העולם השנייה – מ 55 % – לערך במשרות ניהול ומקצועות חופשיים בשנות ה50– עד ל 70 % – בקירוב בשנת . 1980 ( בקרב גברים לבנים לא–יהודיים עלה השיעור מ 22 % – ל . ( 35 % – בחינה מדוקדקת יותר מגלה , עם זאת , שהתרחשו מעברים דרמתיים בנתוני תעסוקת הצווארון הלבן של גברים יהודיים – ממשרות ניהוליות ופקידותיות אל המקצועות החופשיים . בתקופה הראשונה שלאחר מלחמת העולם עסקו 14 % מהגברים היהודיים במקצועות חופשיים – בתוכם כ 6 % – רופאים , רופאי חנות הכולבו "מייסיס" בניו-יורק , אחת הגדולות בעולם . יזמים יהודים הקימו כמה מבתי הכולבו החשובים ברחבי ארצות הברית
|
למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר
|