ליאון טרוצקי

עמוד:93

ואולם אביו של אלפרד דרייפוס , תעשיין ליברל , התרחק מן הדת היהודית וטרח להיטמע בסביבה הצרפתית . כך נהג גם אלפרד , שפנה לעבר המודרניות והצהיר : "כל הדתות ראויות לכבוד באשר קיימת אמונה " , אבל "מקומן הוא ברשות הפרט ואין להן דבר עם חובותיו של האזרח . ההפרדה בין הכנסיות למדינה היא הפתרון שאליו יש לחתור . " בכך קיבל דרייפוס את התפיסה החילונית של המרחב הציבורי שהיתה אופיינית בתקופה ההיא לצרפת . במובן הזה אימץ ללא סייג את החילוניות ולא ראה קשר בין יהדותו לבין מילוי חובותיו האזרחיות , המהותיות בעיניו . כשם שהוא עצמו הצהיר , הדימוי שיצר לעצמו על צרפת – ולא היהדות – הוא שנתן לו את העוז להחזיק מעמד ולהתמודד עם כל הקשיים במשך השנים הנוראות של כליאתו . עם זאת , ברנאר לזאר ( ר' מדור ההגות היהודית המודרנית , ( שנרתם בנמרצות להגנתו , כתב לו : "אתה יהודי יותר משנדמה לך , אולי , בתקוותך חסרת התקנה ... בהשלמתך הפאטאליסטית כמעט . נכס צאן ברזל זה שבא לך מעמך , הוא זה שחיזק אותך . " ואכן , דרייפוס , יהודי לא דתי שכל מבוקשו היה להיות אזרח צרפתי , נתמך במשך תקופה ארוכה בעיקר בידי יהודים : ז'וזף ריינאך , ברנאר לזאר , והרב הראשי צדוק קאהן , שאף כינס במחתרת בבית הכנסת קבוצה מצומצמת של נכבדי הוועד המרכזי של יהודי צרפת , הקונסיסטואר , לצאת להגנתו ולהדוף את האנטישמיות שליוותה את משפטו . בין המתגייסים למאבק במסגרת האוניברסליסטית של הליגה לזכויות האדם והאזרח , שנוסדה במעמד הזה , נמצאו אינטלקטואלים יהודיים דגולים כאמיל דירקהיים , לוסיין לוי–ברול , ליאון ברונשוויג , ליאון בלום ( ר' מדור תנועות לאומיות וחברתיות ) 3 ויקטור באש . לצד הקבוצה הזאת התחילו גם פרוטסטנטים וקתולים ליברליים אחדים , וכעבור זמן , גם מנהיגים רפובליקנים וסוציאליסטים , לפעול למען דרייפוס . לצדם פעלו גם אישים שהסיבות למעורבותם היו מורכבות יותר , כמו סרן ז'ורז' פיקאר , קתולי שמרן שחשף את העלילה , ופרדינן ברונטייר , קתולי לאומני שהתנגד עם זאת לאנטישמיות . אלפרד דרייפוס , שהשתייך למעגל חברתי שכלל בעיקר יהודים , רובם מחבל אלזאס , שמקצתם הצהירו על אמונתם בדת היהודית ומקצתם ראו בעצמם בני–בלי–דת , היה מוטמע בחוג הזה . עם טיהורו הצטרף לכמה ארגונים פילנתרופיים יהודיים ונחלץ לעזרתם של מהגרים יהודיים דלי אמצעים , אבל לא לקח חלק בתנועה הלאומית היהודית . לקריאה נוספת : Gallimard , Paris , 1994 . Pierre Birnbaum ( ed . ) , La France de l'Affaire Dreyfus , York , 1991 . Revolution to the Holocaust , Harper Collins , New Michael Burns , Dreyfus , a family affair , from the French ליאון טרוצקי ברוך קני–פז ליאון טרוצקי ( 1940-1879 ) הוא השם הבדוי שאימץ לו בשנת 1902 לב דווידוביץ' ברונשטיין , מהפכן והוגה דעות מארקסיסטי רוסי , שמילא תפקיד מרכזי , שני במעלה רק לזה של לנין , במהפכה הבולשביקית של אוקטובר 1917 ובמאורעות השנים שלאחר מכן . כמארגן ואסטרטג של הצבא האדום ביצר טרוצקי את ניצחונו של המשטר הסובייטי במרוצת מלחמת האזרחים שהסתיימה ב . 1921– עם מותו של לנין , ב , 1924– תומרן על ידי סטאלין ועד מהרה מצא את עצמו ללא עוצמה פוליטית ובגלות , שהסתיימה בסופו של דבר במקסיקו , שבה נפל קורבן למתנקש אשר פעל בשירות אותו משטר שטרוצקי עשה כה רבות להביאו לעולם . טרוצקי נולד למשפחה יהודית פשוטה – אביו היה בעל משק אמיד יחסית אך כמעט אנאלפבית – בכפר מרוחק בשם ינובקה בדרום אוקראינה , בית גידול שלא טמן בחובו שום רמז למהלך העתידי של חייו . הוא קיבל חינוך יהודי דתי במידת מה וכנראה רכש ידיעה ראשונית של עברית ויידיש , אך בגיל תשע נשלח לבית ספר ממלכתי באודסה ושם התוודע לעולם של אמנות , ספרות , פילוסופיה ופוליטיקה אשר שבה את לבו , ומכאן החל עיצובו לאותה דמות רציונלית חילונית חד–משמעית , אשר כה אפיינה אותו עד מותו . בשנות ה20– המוקדמות של חייו אימץ את המארקסיזם כדרך חשיבה ופעולה , ו " המרת דת " זו היתה למקיפה ויסודית : מכאן ואילך האמין כי ניתן להסביר אירועים היסטוריים ומעשי אדם בכלל באמצעות שיטות ניתוח מדעיות ; כי התפתחות חברתית בכל מקום שהוא מתקדמת בכיוון הכרחי וגם רצוי ; כי כל החברות , במוקדם או במאוחר , ישתייכו לכור היתוך היסטורי עולמי אחד וישפיעו הדדית זו על זו ; כי בעידן המודרני של ידע מדעי וחידושים טכנולוגיים אפילו ארצות מרוששות – כגון רוסיה וסין – יוכלו להתגבר , או למעשה " לדלג על " מאות שנים של נחשלות כלכלית וחסך תרבותי ולהיעשות , בקצב מזורז , למודרניות ובכך ליישר קו

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר