מבוא

עמוד:12

מן ההווה אל העבר , וממנו לעתיד . החוגגים זוכרים בליל הסדר את יציאת מצרים אבל , יחד עם זה , הם מצפים באותו ערב לגאולה העתידה - ולעתיד זה הם מצפים כל רגע . בכך מתמקדים בליל הסדר של כל שנה שני הקצוות - גאולת מצרים והגאולה העתידה . העבר והעתיד מתרכזים בהווה והמשתתף במאורע מרגיש שהוא בעצמו נגאל . המהות המיוחדת של הערב משתקפת בשם הניתן לו , ליל ה"סדר" - דהיינו , הערב שבו יש לערוך את הטכס לפי תכנית קבועה מראש . השורש " סדר" אינו מופיע במקרא אלא בספר איוב , המדבר על "צלמות ולא סדרים" ( י : כב " . ( צלמות" הוא "חשך" ועל כן " , סדר , " שהוא היפוכו , צריך לציין " אור . " אבן עזרא ניסה למצוא את עניין ה"אור" במשמעות שאנו מייחסים למלה "סדר" והוא פירש שה"סדרים" הם "מערכות הכוכבים . " ראיה לדבריו הביא מן העובדה שהתרגום רגיל לתרגם את "ערך" המקראי כ"סדר . " אבל רש"י פירש שבאיוב מדובר על כך ש"אין שם סדרי אדם" ובדומה לכך תרגמו בתרגום האנגלי החדש : . disarray למשמעות שאנו מיחסים לשורש " סדר , " לארגן דברים ולהניח אותם לפי שיטה , משתמשים ספרי המקרא האחרים בשורש "ערך . " אבל התרגומים הארמיים משתמשים במלים מן 5 השורש "סדר" בתרגומים למלים הגזורות מן השורש המקראי "ערך , " כי 6 לשורש הארמי "ערך" יש משמעות יסודית שונה מן "ערך" העברית . גם בלשון חז"ל השתמשו בשורש המקראי "ערך" וששת סדרי משנה נקראו " ששה ערכי משנה" ( פסדר"כ , א : ו [ ויהי ביום כלת משה , [ עמ' . ( 11 אבל השימוש ב"סדר" גבר בעברית , אולי בהשפעת הארמית , וביטוי יפה לחילוף זה מוצאים אנו בדברי המדרש '' הלב עושה סדרים שנאמר 'לאדם מערכי לב "' ( קהלת רבה א : טז . ( שתי המלים נמצאות בעברית המודרנית והזיקה ביניהם נשמרה . אבן-שושן מבאר "ערך" = "סדר" ו"סדר" = "ערך בסדר . " לוי " , היגוד בהגדה - ההגדה של פסח כאקט פרפורמאטיכי , " י"ע , כא [ 50-49 ] ( תשמ"ב , ( עמ' 5 . 85-81 לוי , מילון התרגומים , ב , עמ' Rivista hraelitica , 5 ( 1908 ) , p . 99 I . Elbogen , "A Proposito della parola Seder " , ; 147 ; מורשת , לקסיקון הפועל , עמ' . 242-241 לפי סוקולוף ( מילון , ערך "ערך " , ( " ערך" אינו מופיע בארמית הגלילית אלא במשמעות של עריכת לחם . וראה שם בספרות לערך "סדר . " 6 ראה : י' כלאו " , מקבילות ערביות לאוצר המלים המקראי , " מחקרי לשון מוגשים לזאב בן-חיים בהגיעו לשיבה , ירושלים תשמ"ג , עמ' . 37 27 7 א' אבן שושן , מלון חדש , ירושלים תשכ"ב , עמ' 1068 ועמ' ; 1234-1233 השווה גם ערוך השלם , ו , עמ' כז-כח , ועמ' רסז-רסח . מלים אלה שמרו על זיקתן גם במשמעויות שנגזרו ממשמעותן הראשונה כגון : מעריכין לבעל חוב = מסדרים לבעל חוב . מעניינת במיוחד המשמעות ערך מלחמה = סדר קרב ( לוי , שם ) המוצאת הקבלה ביוונית takso שחדרה גם

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר