|
עמוד:11
מבוא ברוב ערי המזרח התיכון מראה רווח הוא בית קפה , ולפעמים בית תה , שבו תוכלו למצוא כמעט בכל שעות היום גברים - בדרך כלל רק גברים - יושבים אל שולחן , שותים כוס קפה או תה , אולי מעשנים סיגריה , קוראים עיתון , משחקים משחק לוח ומאזינים בחצי אוזן לכל מה שבוקע ממכשיר הרדיו או הטלוויזיה בפינה . למראית עין , לקוח קבוע זה של בית הקפה המזרח תיכוני אינו שונה ביותר מדמות דומה שיושבת בבית קפה באירופה , ובייחוד באירופה הים תיכונית . הוא נראה שונה מאוד מקודמיו שישבו באותו מקום לפני חמישים שנה , ועוד יותר מזה - לפני מאה שנה . הוא הדין כמובן לאירופי שיושב בבית הקפה שלו , אבל שני המקרים רחוקים מלהיות שווים . השינויים בחזותו , בהתנהגותו ובתלבושתו של האירופי באותו פרק זמן כמעט כולם מקורם אירופי . חוץ מכמה יוצאים מן הכלל , אלה הם שינויים שצמחו בתוך החברה , ואפילו היוצאים מן הכלל של הזמן האחרון , מקורם בחברה האמריקנית , הקשורה קשר הדוק לחברה האירופית . במזרח התיכון , לעומת זה , רוב השינויים מקורם מחוץ לחברה , מחברות ותרבויות זרות ביותר למסורות המקומיות של בן המזרח התיכון . באיש בבית הקפה , היושב על כיסא , ליד שולחן , קורא עיתון , מתגלמים השינויים ששינו את חייו ואת חיי הוריו - מראהו , מעשיו , בגדיו , ואפילו זהותו מסמלים את השינויים האדירים וההרסניים , שבבואם מן המערב השפיעו על המזרח התיכון בעת החדשה . השינוי הראשון , הגלוי והברור ביותר , הוא בבגדיו . אפשר שעדיין הוא לובש בגד מסורתי , אבל לבוש זה נראה פחות ופחות בערים . קרוב לוודאי שהוא לבוש בסגנון מערבי , חולצה ומכנסיים ארוכים , או , בימינו - חולצת טריקו וג'ינס . לבגדים יש כמובן חשיבות עצומה , לא רק להגנה מפני קור ולחות ולשמירת הצניעות , אלא גם - ובייחוד בחלק זה של העולם - לציון זהותו של האדם , להצהרה על שורשיו וכסימךהיכר לאחרים שמוצאם במוצאו . כבר במאה השביעית לפסה"נ נאמר בספרו של צפניה הנביא ש"ביום זבח ה "' יעניש אלוהים את "כל הלבשים מלבוש נכרי" ( צפניה א / ח . ( ' בכתבים יהודיים , ולימים גם בכתבים מוסלמיים , המאמינים מצווים שלא להתלבש כמו הכופרים , אלא לשמור על תלבושתם המיוחדת " . אל תתלבש כדרך הכופרים פן תהיה כמותם" הוא צו מקובל " . הטורבן " , על פי מסורת המיוחסת לנביא מוחמד " , הוא המחסום שבין הכפירה לאמונה " . לפי מסורת אחרת " , המבקש להידמות לבני אדם נעשה אחד מהם " . עד הזמן האחרון , ובמקומות אחדים אפילו היום , כל
|
|