חתימה: ירושלים; המאה ה־ 19 היישוב היהודי

עמוד:630

של קפיאה וחוסר כל שינוי בראשית המאה החלה ארץ ישראל נכנסת לקצב מהפכני של תמורות ושינויים במרוצתה , ובמיוחד לקראת סופה . כאלה היו השינויים בכל תחומי החיים והמציאות בארץ . כך , למשל , בתחבורה הימית אירעה מהפכה מספינות מפרש — המאריכות בשיוטן בימים , כשסכנת שודדי הים מרחפת עליהן — אל אניות קיטור המפליגות בבטחה ובזמן קצר מנמלי העולם המודרניים לחופי ארץ ישראל ולגמליהם החדשים . בתחבורה היבשתית בראשית שנות ה 70 חל מעבר מנסיעה ותובלה מייגעים על גביהם של בעלי חיים אל כרכרות וריליז'אנסים,- בראשית שנות ה 90 נכנסו לשימוש הרכבות ובשלהי השלטון העות'מאני החלה התחבורה המוטורית . בתאורה עברו ממאור בעזרת שמן , בראשית התקופה לתאורת נפט , ' לוקסים ואף חשמל , בסוף התקופה . הבנייה , שהיתה שקועה בתרדמה במשך מאות שנים , התעוררה , והוקמו מבנים מפוארים וערים חדשות בשיטות בנייה אירופיות ובחומרי בנייה מודרניים . בדיור , בלבוש ובמזון חל שינוי מאורח חיים מזרחי לתרבות אירופית מערבית . ברפואה חלה מהפכה מהעדר גמור של תנאי תברואה מודרניים , רופאים , בתי מרקחת , בתי חולים וכדומה , בראשית המאה , לשורה ארוכה של מוסדות רפואה מתקדמים , השוכנים בבניינים מפוארים והנהנים מכל השגי הרפואה החדשה , בסופה . ובחינוך — במקום החינוך המסורתי המוגבל והמצומצם , קמה רשת ענפה של מוסדות חינוך , השכלה והכשרה מקצועית מפותחים ומתקדמים ביותר . ובך היה גם בתחומים רבים אחרים . המאה ה 9 ו היא גם התקופה שבה התפתחה ירושלים מעיר קטנה — השווה באוכלוסייתה ובשטחה לערים אחרות בארץ ישראל , כעכו ובעזה — למעמד של העיר הראשית והגדולה בארץ . יחד אתה התפתחו גם יפו וחיפה ? יפו היתה לעיר השניה בחשיבותה — במידה רבה בגלל הקשר בינה לבין ירושלים , בהיותה עיר הנמל שלה . חיפה צמחה בגלל סיבות אחרות . כך נוצר כבר בשלהי השלטון העות'מאני המשולש של שלוש הערים הגדולות בארץ ישראל — ירושלים , יפו-תל אביב וחיפה — שהיה דומינאנטי במשך כל תקופת המנדט הבריטי , והמתקיים במידה רבה עד היום . . 11 נת 1 ני טבלה זו הם לפי בן אריה , אוכלוסיית הערים , עם תיקונים קלים שנלמדו מאז פורסם המאמר .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר