ירושלים החדשה — עיר יהודית

עמוד:626

ההם . אולם כוונתם היתה לשמור על החומות . ומי יודע , לולא אותו הקומץ של שומרי החומות מדור דור , אולי לא היתה הגחלת הזאת מתלקחת בתקופת הציונות , בכרי לכבוש את החומות . הם מילאו תפקיר היסטורי מהמדרגה העליונה שאין אנו מסוגלים עור להעריך אותו , וחטא נחטא לדור ההוא — עם כל התמימות שבו — אם לא נכיר באותה הזכות הגדולה . ' 51 גם אחרים עמדו על חשיבות חלקו של היישוב הישן בהתפתחותה של ירושלים — כולל בנייתה של העיר החדשה ו 'עלינו לציין שאת התפקיד החלוצי בהתפתחות ההתישבות הירושלמית יש לזקוף על חשבון הישוב הישן . אין לך אף שטח אחד של התקדמות העיר , שתחילתה אינה נעוצה ושלא הוצאה לפועל ע"י אנשי הישוב הישן . אולם התנועה הלאומית החדשה באמצעיה הרבים ידעה לנצל את החלוציות של הבונים הראשונים האלה , לאסוף את כל המפעלים הבודדים , לגבשם ולאחדם וליצור על ירי זה את החיים השוטפים כיום לעינינו . " ' התנועה הלאומית החדשה — התנועה הציונית — אכן תרמה רבות , בזמנים מאוחרים יותר , להתפתחותה של ירושלים . אך דומה , שניתן גם להאשימה בכך , כי תרומתה להתפתחות העיר לא היתה מספקת , וכי בתקופת דיוננו — שלהי ימי השלטון העותימאני — אף הזניחה אותה . ג . התנועה הלאומית הציונית וירושלים . לא באן המקום לפתוח בדיון מפורט על יחסה של התנועה הציונית המודרנית לבירה ההיסטורית של העם היהודי , לעיר הקורש , ירושלים . עם זאת , לא נוכל לחתום את חיבורנו מבלי להצטרף למנחם אוסישקין בהושיטו אצבע מאשימה כלפי התנועה הציונית , אשר במשך עשרות שנים ריכזה את כל עבודת 'חיבת ציון' של הציונות המעשית , ביפו — ואחר כך בתל אביב — והזניחה את ירושלים . " נסתפק בהבאת הדברים בשם אומרם : ? יש לי לדבר עור על עיר אחת , על אותה עיר אשר לשמע זכרה בלבד ירעדו לבבות לרבבות , על קרית שלום , קרית עולם , על ירושלים . אתונה , רומי וירושלים — הנה אלה שלשה מרכזי עולם מדור דורים , אשר מהם נתגלגלה ובאה כל תרבות העולם בימינו . אתונה היה לה עבר גדול . רומי יש לה עבר גדול והוה . ירושלים יש לה עבר גדול ועתיד גדול . יפיפותה של יון היתה לנחלת סגולה לכל העולם ושוב אין היא זקוקה למקור מחצבתה ומרכזה מקדם . המדיניות הרומית נבלעה כלה בתוך הצורות המדיניות של אירופה בזמננו ושוב אין היא צריכה למרכזה הראשון . ואלו ירושלים — מרכז המוסר לכל העולם , גדולה שמורה לה מימים עברו וגדולה גנוזה לה לימים יבואו . ... ועד היום אל ירושלים תלויות עיני כל העולם היהודי והנוצרי ולפי דרכו גם המושלמי ... כל העמים שוקדים על ירושלים , ופחות מכלם , לבשתנו ולחרפתנו , חושב על ירושלים ושוקד על תקנת עמנו , עם ישראל . ואפילו בשעה שהתחילה העבודה לתחית המולדת העתיקה ונתעוררה השאיפה לשוב אל בית אבות , אפילו בשעה זו , שכחו חלוצינו הראשונים ושכחו מנהיגיה הראשונים של התנועה הלאומית , כי ישנה ירושלים בעולם ... וכי הדאגה לה עיקר ראשון היא במפעלנו . ואין אנשים מבינים , שאם יש מקום ופתחון פה לדבר על תחית המולדת העתיקה , הרי הדבר קשור קשר אמיץ בתחיתה של ירושלים , אם אנו , חובבי ציון נהפוך עורף לעבודת תחיתה של ירושלים הרי שאר היהודים יהפכו עורף לארץ ישראל כולהי . ' * ובמקום אחר הוא טוען : ? אין עם ואין ארץ בלי בירה , בלי מרכז , ועלי להורות , כי ההסתדרות הציונית חטאה לירושלים כל ימיה . היא זנחה את הבירה . כמעט כל מה שיש לראות בעיר הזאת הוא פרי היהדות שקדמה לעבור בארץ ישראל . אמנם אמת הדבר כי היש הזה דל הוא , עני ואביון , וגס מקולק ל , אבל גם העבודה הזאת נעשתה במסירות נפש , בדמעות ובאנחות . ואולם מה עשינו אנו ? כמעט מסרנו את בירתנו לזקנינו להאנח בה , לספור בה ולבכותה . . 15 אוסישקין , דברים אחרונים , עמ- יד-טו . 4 ו . פירסט , ירושלים החדשה , עמ- 105 ( המצטט את ש . רדוויצקי , 'לקורות הישוב היהודי בירושלים , ' מאסף יבנה . תרצ"ט . 17 . ( אוסישקין וספר היובל , ( עמי . 18 אוסישקין ( ספר היובל , ( עמי 38 ו9- גו ( מסע שלישי לא"י . (

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר