ירושלים החדשה — עיר יהודית

עמוד:625

הגרזן ולחתוך את ירושלים לחצאין ולמסור את לב האומה לעולם ועד לידי אחרים . אל תקחו עליכם את האחריות . '"' המתנגדים לחלוקת ירושלים הצליחו במאבקם , ובתקופת המנדט הבריטי לא חולקה העיר , עד שבאה מלחמת העצמאות והמציאות טפחה על פנינו . נטישת היהודים את העיר העתיקה וההתפתחות הגאוגרפית של עיר יהודית חדשה במערב ירושלים , הביאה לידי בך , שעד פרוץ המלחמה ירר מספרם של יהודי העיר העתיקה ל , 000 ג- 2 , 500 נפש בלבד , באשר כל שאר האוכלוסיה היהודית — קרוב ל — 100 , 000 מרוכזת במערב העיר . יוצא אפוא , כי שורשי נפילת הרובע היהודי בעיר העתיקה במלחמת העצמאות וחלוקת העיר בשנים , 1967-1948 נעוצים בהתפתחויות הגאוגרפיות היסטוריות שכבר התרחשו בעיר בשלהי השלטון העות'מאני . ב . ירושליס החדשה יצירת עדות המזרח והישוב הישן . אוסישקין — הלוחם הציוני למען ירושלים — גם תבע את עלבונם של בני עדות המזרח , שתרומתם להתפתחות ירושלים היתה משמעותית ביותר , ולרעתו , אף בניגוד בולט לתרומתו המעטה של היישוב החרש : ? רואה אני צורך לחזור ולהדגיש את הזכויות הגדולות של עדות המזרח . במשך הרבה שנים לא פנה הנה הישוב האשכנזי , האינטלגנציה התרכזה ביפו , ורק יהודי המזרח התרכזו בירושלים ... בשבילם ארץ ישראל וירושלים היו בגדר מושג אחדי . " אוסישקין אף לחם ל תחיית תרבות המזרח בירושלים העברית , 12 ' והצביע על תרומתם התרבותית החשובה של בני עדות המזרח להיסטוריה היהודית ולרעיון השיבה לארץ ישראל ' ... ? ועוד ראיתי עוולה ... עוולה הרווחת בעולם היהודי הכללי . היחס אל חל ק חשוב זה של האומה הישראלית , הנקרא בשם יהדות המזרח , הספרדים . הרי תפקידם ההיסטורי היה לסלול לראשונה את הדרכים לשיבת הבנים לגבולם , ומהם אנו שואבים את מקור חיותנו עד היום . " הרב בן ציון חי עוזיאל ( לימים הרב הספרדי הראשי לארץ ישראל ) מדגיש בשנת תרע"ט 9 ) ו 9 ו לפני שהתפתחו תל אביב וערים עבריות אחרות בארץ ישראל , ( בדבריו אל שליחי הממשלה האמריקנית , את חשיבותה של ירושלים לעם היהודי ואת חשיבות בנייתה של ירושלים החדשה בידי העם היהודי : • לכם יש מקומות קדושים בארץ , לנו — כל הארץ קרושה . בל הר , כל עמק , כל שיח , כל אבן . וירושלים על אחת כמה וכמה , מלבר הקדושה של ימי האבות , השופטים , הנביאים והתנאים , יש לנו קדושה חדשה מימי יסוד ישוב יהודי בירושלים מחרש . ירושלים היא העיר היחידה בתבל , שנוסדה מחדש על פי רצונה של כנסת ישראל . לא חרושת ולא מסחר ולא מלאכה משכו הנה רבבות של ישראל , כי אם הקרושה שבה , אהבת עם ישראל אליה . כל שכונה בה רצופה אהבה ומסורת . כמעט כל בית רווי זכרונות , כמעט בל משפחה דגולה מרבבה . ירושלים היא העיר של קיבוץ גלויות של קבוץ דורות . כל התפוצות שלחו ידיהן כדי לכונן את ירושלים . 141 אהבתו הגדולה לירושלים הניעה את אוסישקין לראות נכוחה גם את תרומתו של היישוב הישן להתפתחות העיר : ? ברצוני לדבר על ירושלים בתולדותינו בתקופה האחרונה ... וחושבני שמחובתי להגיד לבם ... כי ... אותו הישוב הישן , נקרא בשם נפלא "שומרי החומות . " שומרי החומות פירושו קבוצת אנשים שלקחה על עצמה תפקיד לשמור על משהו יקר וקדוש לאומה — לא על הצורה אני מדבר , אלא על התוכן , כשם שאת הבאים כיום לירושלים הייתי קורא "כובשי החומות . " הם לפני שלושים שנה , לא באו למלחמה , לבנין , למהפכה an r באו בכרי לשמור על אותה הגחלת שקשרה את הדור שלהם לדורות שקדמו להם . הם שמרו על החומות לא בנשק ולא בהגנה עצמית , אלא בדמעות , בתפילות , בצום — הנשק של הימים . 10 אוסישקין ( ספר היובל , { עמי . 11 . 224-221 אוסישקין , דברים אחרונים , עמי ידו . . 12 אוסישקין ( ספר היובל , ( עמי . 13 . 145 אוסישקין , דברים אחרונים , עמי טו . . 14 פירסט , ירושלים החדשה , עמי 150-148 ( מצוטט על ידי רי בנימין ביההרי תרפ"ח , גיליון ד . (

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר