'היישוב החדש' ו'היישוב הישן' בירושלים

עמוד:609

ל'פועלי ציון' . ' וב'הפועל הצעיר' כותב אהרונוביץ , כי כאשר מתקרבים אל היישוב הישן מוצאים גם בו צדדים טובים . אם רוצים ליצור מפלגת פועלים עברים בארץ ישראל , לכבוש את העבודה , להכניס יסודות דמוקראטיים בעבודת היישוב ולהשפיע על צעירי ירושלים להירתם לעבודה הלאומית — יש להתקרב אליהם ולשתף עמם פעולה על פי אורח חייהם . "' אנשי היישוב הישן מצידם הסתכלו על הקבוצה הצעירה של היישוב החדש מבני 'העלייה השנייה בשלילה רבה וראו בהם פורצי גדר , פורקי עול , זרים ונבדלים מהם בכל . כותב עליהם הרב מ . בלוי : יהם היו ניכרים בבגדיהם שהיו מוזרים מאד באותם ימים בארץ ישראל , הם כונו " חלוצים" ואחרים קראו להם "ערטילאים , " ערטילאים הן מבגדים והן ממצוות' . " ב . צ . יאדלר מתארם בחילונים לאומנים ושמאלנים , הדוגלים ב'קידמה , ' וסכנתם העיקרית — שמצטרפים אליהם רבים מבני ירושלים" . גם בעיתון 'חבצלת , ' שהיה באותם הימים שופרו של היישוב הישן , ישנן תלונות חריפות על אנשי היישוב החדש המשכיל , 'המחלל במזיד ובפרהסיא "שביעי" ושובתים בראשון , ' והפורשים מן הציבור ואינם מסוגלים למזג את התורה עם ההשכלה . " מה שהפריע וכאב במיוחד לאנשי היישוב הישן היה , שאנשי קבוצה זו עשו את מעשיהם כאילו להכעיס ; לדוגמה הביאו את המקרה שקרה בבית היתומים , כאשר אחד החלוצים התפרץ ותקף את הרב בלוי . " אנשי היישוב הישן ניסו להתרחק מבני היישוב החרש , ובכך היו פעילות בעיקר קבוצות הקנאים . במטרה למנוע את השפעת היישוב החדש הם ייסדו 'חברת מחפשי חטאים , ' שבין תפקידיה היה לערוך בערבי שבת ביקורת על יד שער יפו כרי שלא 'יטלטלו' אל מחוץ לחומות . " מגמת ה'בידוד' מצאה את ביטויה -. . ט בשתיקתם של אנשי היישוב הישן לנוכח ההשמצות והחירופים נגדם — בטענה שאין ערך לוויכוחים . " אך בין אנשי היישוב הישן היו גם כאלה ששאפו להתקרב ליישוב החדש , מתוך מטרה לנסות ולהשפיע עליו r לשם כך אף ניסו להרים את 'קרנם של בני התורה בעיר . ' פעולותיה של קבוצה זו התבטאו בהקמת חברות ואגודות לחיזוק היישוב הישן . בשנת תרס"ד הקימו את 'אגודת בני תורה' ( זו פעלה ער שנת תרס"ז ) . " 8 אחת מהחלטותיה היתה להתייצב למערכה 'נגד הפרצות שנראו בירושלים , ' והיתה להם תוכנית לביצור היהדות החרדית . בהשפעתה של אגודת ' בני תורה' נוסד 'בית ועד לחכמים , ' כמרכז רוחני לבני תורה , שיפיח רוח חיים של תחיית התורה , ירים את קרנם של בניה ויגן על כבודם של תלמירי חכמים . עוד הוחלט לפעול להרמת קרנם של בני הישיבות ולדאוג לפרנסתם על פי אורח חייהם . בשנת תרס '' ז הוחלט לייסד 'בית מרכז לחופשי התורה הצעירים . " * ' בשנת חרע"ב נוסדה 'הסתדרות אגורת ישראל' — כוח חרדי כלפי פנים וכלפי חוץ — בדי . 190 בן צבי , בתוך : חבס , עליה שניה , עמי 591-592 ( ירושלים והשינויים שחלו בה . 191 . ( אהרונוביץ , הפועל הצעיר , סיון תרס"ח , עמי 9 ( מלחמת המעמדות ומלחמת הקיום . 192 . ( בלוי , על חומותיך , פרק י , עמי מה . ג 9 ו . יאדלר , בטוב ירושלים , עמי ל-לא . . 194 חבצלת , י"ג בניסן תרס"ד , שנד , שלושים וארבע , גיליון , 19 עמי 1153-152 אי באלול תר " 0 ד , שנד , שלזשים ואדבע , גיליון סד , עמי . 195 . 217 בלוי , על חומותיך , פרק י , עמי מה . . 196 בן צבי , התורן , תרע"ו , גיליון כה , עמי 12 ( היישוב החדש בירושלים . 197 . ( ראה למשל : חבצלת , י"ד בתשרי תרס"ט , שנה שלושים ותשע , גיליון , 5 עמי ; 23 כ"ג באייר תרס"ט , שנה שלושים ותשע , גיליו ן , 90 עמי תפא . . 19 $ פרוש , בתוך החומות , עמי ו ; 67- יאדלר , בטוב ירושלים , עמי לה-לו , . 199 חבצלת , חי בתשרי תרס"ז , שנה שלושים ושבע , גיליון , 1 עמי ,-4-2 שם , זי בניסן תרס"ז , גיליון , 23 עמי - . 178-177 שם , די בסיון תרס"ז , גיליון סד , עמי 2-231 ג ; 2 פרוש , בתוך החומות , עמי , 68 ובהמשך הספר .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר