'היישוב החדש' ו'היישוב הישן' בירושלים

עמוד:608

בהקמת הגימנסיה העברית ובתי ספר עבריים אחרים בעיר . יצחק בן צבי , רחל ינאית וחברים אחרים של 'פועלי ציוך היו בין המורים הראשונים בגימנסיה , ומנהלה , שלמה שילר , היה ממנהיגיה הרוחניים של תנועת 'הפועל הצעיר / חברים אחרים מקבוצה זו — רובם בוגרי סמינר ' עזרה שימשו מורים בבתי הספר העממיים העבריים לבנים ולבנות שקמו בעיר . * אנשי היישוב החדש , בני 'העלייה השנייה , ' שהגיעו לעיר , התייחסו בשלילה אל בני היישוב הישן . היו אמנם הבדלים מסוימים בייחסם של הקבוצות והאישים השונים כלפי יהודי ירושלים הוותיקים , אך בסך הכל היתה דעת בולם שלילית ביותר על דרך חייו של ציבור זה , והם התבטאו נגרו בביטויים חריפים ביותר . בן גוריון אומר , כי היישוב החדש התייחס לישן כאל 'גוף שאין בו רוח חיים ... הקהילה הירושלמית מתנוולת בבטלה ושנוררות , טובעת בבערות , פרועה בלי סדרים , קרועה לגזרים , ועדת צבועים ורמאים , רבנים הדיוטים ותלמידי חכמים שאין בהם דעת — מושלים בה'נ . 18 בן צבי מגדירו ; 'רקוב בתוכו ועבודתו בלתי סוריה' ? ולדברי יוסף אהרונוביץ הוא 'עומר במדרגה נמוכה יותר של התפתחות . ' 85 ' מבקרים אלה אמנם טענו , שקיימת אפשרות להידברות עם היישוב הישן , שאפשר 'לפתח ולהבריא אותו' ( בן גוריון , ( שגם ' בישן יש צדדים מועילים' ( אהרונוביץ ) וש'הישן יכול לשמש בסיס להתפתחות חרשה מבחינה כלכלית' ( בן צבי . ( עוד טענו , שהיישוב החדש אינו עושה די להבראת היישוב הישן , והם מלקים את עצמם על מצב זה ועל מערכת היחסים שבינם לבין היישוב הישן . 186 כותב בן גוריון : 'בני הישוב החרש והציונים עזבו את הישוב הישן לנפשו ומרחוק עמדו והביטו איך הקהילה הירושלמית מתנוולת . ' ... תשאלו : וכי כדאי לטפל בוי 'כן' אומר הוא ; חובת היישוב החדש 'לסדר ולארגן את הישן לעזור לשחרורו . ' הוא מתאר מצב אידאלי של 'התפתחות רוחנית , של רעיון לאומי לכל העם , ' ומוסיף , כי כאשר תהיה הקהילה הירושלמית מאורגנת ומסודרת מבפנים , תיסתם התהום הרובצת בין שני חלקי היישוב וניתן יהיה ליצור הסתדרות עוברים כללית של יהודי ארץ ישראל . ובמקום אחר הוא אומר : 'שגיאה היסטורית עשו כל העסקנים הלאומיים של הישוב החדש בכך שהזניחו לגמרי את הישן ולא השתדלו לפתחו , להבריאו , לטהרהו מכל החלאה השנוררית ולבססו על יסודות בריאים ופורים . ' ... יש אפוא להרוס את המחיצה המפרידה בין שני הגורמים , לקרבם זה לזה ולעוררם לפעולה חברתית משותפת , כדי לאפשר את התארגנותו של היישוב ואת התאחדותו ; ויש לפעול בכיוון זה . בן גוריון מאשים גם את אנשי 'הפועל הצעיר , ' בכך שהם מכעיסים את אנשי היישוב הישן באמרם , ש'שאלת חיינו אינה שאלת הרת היהודית אלא שאלת מקום עבורה פרודוקטיווית בשביל היהודים , ' ולכן יכול היהודי לנטוש לגמרי את המסורת ועם זאת להישאר נאמן ומסור לעמו . לדעתו , הדברים קשים ומכעיסים , ולא היה צריך להתבטא בקיצוניות כה גדולה . ' גם בן צבי רואה ביישוב הישן פוטנציאל לביסוס תעשייה זעירה > זו תעניק לבניו בריאות גופנית ונפשית , עצמאות כלכלית והנאה מעמל כפיהם ' . לדבריו אף הצטרפו כמה מבני היישוב הישן 82 ו . בן צבי , פועלי ציץ , עמי : 82-81 ינאית . רחל , אנו עולים , עמי ; 44-45 מרחביה , גמנסיה ; קרסל , עיתונות . כללית על מפלגות הפועלים בא"י והעלייה השנייה ראה בקצרה : אטינגר תולדות ישראל , עמי . 181 . 208-206 בן גוריון . האחדות . אב תר"ע , שנה ראשונה , גיליון , 2 עמי 58-55 ( לשאלת היישוב הישן . 184 . ( אבנר ( בן צבי , ( האחרות , תרע"א ( החיים הציבוריים בירושלים . ( וראה נם : התורן , תרע"ו , גיליון כה , עמי . 185 . 13-11 יוסף אהרונוביץ . הפועל הצעיר , סיון תרס"ח , עמי 8 ( מלחמת המעמדות ומלחמת הקיום . ( 84 ו . שם , שם . במקורות שצוינו לעיל . . 187 בן גוריון , האחרות . אב תר"ע , שנה ראשונה , גיליון , 2 עמי 58 5 s ( לשאלת היישוב הישן ;( בן גוריון , האחדות , טי בחשון תרע"א ( עבודתנו החברתית מדינית 88 . ( ו . בן גוריון , האחדות , י"ט בשבט תרע"א , שנה שנייה , גיליון n עמי 4-1 ( במדרון . 189 . ( בן צבי , האחדות , תרע"א ( החיים הציבוריים בירושלים ;( התורן , תרע"ו , גיליון כה , עמי ו -1ג . 1

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר