מוסדות גבוהים: 'בצלאל,' מכללה עברית. ופעולות תרבות יהודית בעיר

עמוד:589

ב'לוח ארץ ישראל' של לונץ לשנת תרס"ג מובאים קטעים ( מתורגמים לעברית ) מהמאמר הראשון שכתב ד"ר אופנהיימר בדבר מטרת 'בצלאל' ותוכניותיו ; אני מדבר אודות "בצלאל / ' זה יצירת חטב החצר בוריס שץ , חברנו בביר הרוח , המקבל עליו להנהיג , בלי כל תשלום , בין היהודים יושבי א"י מלאכות וחרשת אמנות . הוא ינהיג את חרשת האמנות בתור מלאכה ביתית . שץ חקר בדיוק במיתודה שלו את אריגת השטיחים , חטוב אבן ועץ ואמנות מתכת והוא נכון בתור מורה מומחה ואמן גדול ללמד את כל המלאכות האלו לאחיו היהודים בא"י . גם בטוחים הננו , כי פרי מלאבת הבית ימצא שוק טוב בעולם , בהיות שא"י קדושה לשלשת האמונות הגדולות של העולם וסבה זו נותנת ערך מיוחד לתוצאות num pxn ולבד זה הנה רבים הם הסןרים המבקרים מדי שנה בשנה את ארץ הקדושה ואיש איש מהם יקח בודאי אתו איזה זברוןשל אמנות מא"י ... וכאשר ינוצחו כל המכשולים והמוסד של בצלאל בירושלים יעמר על בסיס נכון וקים אז יפתחו בכל אחת ממושבותינו בית מלאכה , אשר אומנים שלמדו אצל שץ ינהלוהו ובאופן זה נברא לנו לא רק נקודות אמצעיות של קולטורה גבוהה , כי אם גם מעין של פרנסה בער אברינו ומשפחותיהם בעת החופש שלהם . לבר זה נושיב בכל מקום כזה אנשים , שיכוננו להם בית וגן , אבל את פרנסתם העיקרית ימצאו ממלאכת הבית . ' ... בהמשך פורטה התועלת הכלכלית שתהיה ליישוב כזה . בתשרי תרס"ו מבשר העיתון 'השקפה לתושבי הארץ על דבר הקמת ועד חברת בצלאל שמטרתו , 'להביא בקרב היהודים בא"י מלאכת של אמנות' . ובכסלו אותה שנה מוסר כבר עיתון זה , כי עומד להיפתח בית ספר לאמנות — וקודם כל לאמנות אריגת שטיחים — שיהיו בו גם שיעורי ערב . יתקיימו שיעורים לאמנות בחימר , בעץ ובמחבת , ואולי בריקמה , בתחרים וכיוצא באלה . 89 בסוף 906 ו בבר נמסר , כי 'בבית הספר הזה שנפתח בחודש אדר תרס"ו נמצאות שתי מחלקות ראשיות : מחלקת האמנות ומחלקת המלאכה . מחלקת האמנות מסתעפת לשלש כתות . הכתה הראשונה היא בית הספר למורים ולצירי תוכניות ... הבתה השניה היא המבינה ... הכתה השלישית היא כתת שעורי הערב ... המחלקה הראשית השניה שהיא אריגת השטיחים בה עוברות עתה כ 45 תלמידות , נשים ונערות , ' ... כן מוזכרים בתת כיור , בתת מלאכת נוי ומחלקת יציקת גבס . אף הוחל בסידור 'בית נכות ( מתיאום ) שבו יאספו כל עתיקות ארץ ישראל כל יצירות האמנים הגדולים היהודים , מטבעות יהודיות קדמוניות ועוד , וכבר יש בו קבוצה הגונה של מטבעות יהודיות . 90 ' ב 907 ו מוסר גם ה'השקפה , ' כי ב'בצלאל' בירושלים מבינים בית נכות לעתיקות ולדברי אמנות י . ל 1907 כבר מספר לבונטין על ביקור שקיימו וולפסון והוא במוסר : 'בקרנו תחילה את בית הספר " בצלאל . " הפרופסור שץ הראה לנו את כל מה שיסד ועשה ו את אריגת השטיחים , את הציורים השונים במחלקת הציור , את המוזיאום לדברים עתיקים שאסף בהשתדלות רבה ובדומה . כל זה טוב ויפה — אמר וולפסון — אבל האם יתן בית הספר ובית המלאכה להתלמידים גם את היכולת להוציא לחם מלימודיהם ' ... ? אחר כך ביקרו בבית הספר למלאכה של כי"ח . ווולפסון עורר את השאלה , אם אין משום כפילות בקיום שני המוסרות בירושלים . ' את 'בצלאל' פתחו ב 906 ו 'באחד מבתי החבשים במעלה הרחוב' . ' וכבר באותה שנה החלו . 87 שמ , עמי . 98-97 . 88 השקפה , כ"ח בתשרי תרס ו , שנה שביעית . גיליון ב , עמי . 89 . 2 שם , כ"ח בכסלו תרס ו , שנה שביעית , גיליון יט , עמי , 2-1 וראה שם פרטים נוספים . . 90 לונץ , לוח לתרס-ז , עמי . 91 . 102-100 השקפה , י"דו בטבת תרס ז , שנה שמינית , גיליון כח , עמי ג . . 92 ליבונטין , לארץ אבותינו , ב , עמי ג . 93 . 14 פרומקין , שופט , עמי . 126-125

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר