מלונאות יהודית ותיירות יהודית

עמוד:565

שאורגנה באנגליה , נודעה כ'אורחת המכבים / שכן היתה קשורה לאגודת ה'מכבינד בארץ זו . הרורו הדויה בארגון השיירה היה מר הרברט בנטוויץ , מי שהיה סגן יו"ר 'חובבי ציוף בלונדון . לאחר ביקורו של הרצל בלונדון ב , 1895 גמלה ההחלטה בלבו של בנטוויץ לעלות לרגל לארץ ישראל . הוא כתב חוברת קטנה — 'מסע המכבים לארץ הקודש' — על פרטי המסע , כן פרסם עליו ידיעות בעיתונות . דבר המסע העומד להתקיים עורר עניין רב , ומיד נרשמו קרוב ל 50 איש , ברם , עד שיצאה השיירה לדרך ירד מספר הנרשמים ל , 19 ואליהם הצטרפו שתי נשים יהודיות מאמריקה . האישיות הבולטת בשיירה היה הסופר הנודע ישראל זנגויל"י . הקבוצה באה לירושלים בערב פסח , והתאכסנה במלון 'קאמניץ . ' בהגיעם לתחנת הרכבת קיבלו את פניהם ידידים ותלמידי בית הספר 'אליאנס' ( כי"ח . ( מיד לאחר שהסתדרו במלון מיהרו לרדת לכותל המערבי ולהתפלל שם אח תפילת החג יחד עם מאות בני ירושלים . יומיים שהתה החבורה בעיר , ובזמן הקצר הזה הספיקה לבקר בבתי הכנסח של הספרדים ושל האשכנזים , ואצל גדולי ירושלים וחכמיה . בן יהודה תיאר בעיתונו את המעמד המרשים , עת הוזמנה החבורה בידי הקהילה הנוצרית הדוברת אנגלית אל מלון 'ניו גרנר הוטל , ' ושם הרצה בפניהם הסופר מר זנגויל על הנושא : ' החיים בגיטו' . " במאמרו , "' אורחת המכבים" בירושלים , ' מספר דוד ילין על שיירה יק 'בני ציון הרגלו כבר בבה במראה הפנים החדשות , מראה פני האדונים והאדונות , בני כל העמים והלשונות , הבאים מכל קצוי הארצות השונות , לתור את הארץ הקדושה ולעבור בה לאורכה ולרחבה , ער בי זה ימים רבים המה שואלים לנפשם , לאמור : הן גם לנו אחים ואחיות ... המדקדקים תמיר לעשות " כמתוקנים שבהם" ומחזיקים בכל מנהג קל שהחזיקו בו ... ולמה ישבו הפעם ספונים בבתיהם , ועקבותיהם לא נודעו בארצנו ... ? אך אין לך דבר שאין לו שעה , ושעת עלות ישראל לרגל הגיעה גם היא . ומאנגליה ארץ התרים , מאנגליה ארץ חורי ישראל המתפארים בשם עמם נגדה לכל העמים , יצאה השנה הזאת האורחה הישראלית הראשונה המקדרה בכל סדרי האורחות האנגליות . האורחה אשר צאתה ובואה , ושבתה וקימתה , ומאכל שולחנה , ומעמד משרתיה , הכל כאשר לכל כמשפט '' האדונים והאדונות" ההם , לא נגרע דבר — ובכל זאת היה חותם "ישראל" טבוע עליה בכל הפינות אשר פנתה ' ... ובסכמו את מסע השיירה , הוא כותב . 'כירח ימים ארבו ימי ההודעות בעתונים על דבר יסוד האורחה וסדורה , כירח ימים ארכו ימי הויכוחים והפלפולים על תכלית מסעה , כירח ימים ארכו ימי המסע בעצמו , וכירח ימים ארכו ימי ההודעות אשר הודיעו חבריה על אורות מראה עיניהם בארץ ישראל . ועתה , אחרי חדול הרעש בכלל על אודותיה , נתנה נא חשבון ברור לנפשנו מכל המאורע הזה החשוב ברברי שנתנו , למען דעת את סך הכל של התועלת שיצאה ממנו ; ושל הלימוד אשר נוכל ללמוד ממנו . אם נאמר ללמוד ממנו לדעת עד במה שפל מצבנו , עד כי בהתנדב כעשרים איש מאתנו לעלות לשבועיים אל ארץ אבותם , רעשו ההרים והגבעות התגעשו , בעוד אשר אלפי בני העמים עולים מדי שנה בשנה אל הארץ הזאת , אשר אין כל יחס בינה ובין אבותיהם . ועל אודותם אין כל פוצה . 191 על מיסדר המכבים והשיירה ראה : אליאב . מדיניות גרמנית , תעודד , ג , 16 בעמי 2 גו , הערה 6 לתעודה , בעמי 26 « והמקורות שם . . 192 הצבי , כיח בניסן תרנ"ז , שנה שלוש עשרה , גיליון כט , עמ . 1

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר