בנאות ואומנות; תעשיית המזכרות

עמוד:544

בנאות ואומנות ; תעשיית המזכרות ענף תעסוקה אחר שיהודי ירושלים החלו חודרים לתוכו הוא הבנאות . עד שנוח ה 30 של המאה ה 9 ו כלל לא נתקיים ענף זה בעיר , שכן מאות שנים לא נבנו בה בניינים מודרניים . עם התחלת הבנייה החדשה בעיר — קודם בעיר העתיקה , ואחר כך בשטח שמחוץ לחומות — הלך ענף זה והתפתח בין ענפי התעסוקה של תושבי העיר . גם יהודים החלו חודרים לתוכו , אך מספרם היה באופן יחסי קטן מאד , וזאת למרות ההיקף הנרחב של הבנייה בעיר מן המחצית השנייה של המאה ה 9 ו ואילך , כאשר בעיר העתיקה נבנו מבנים רבים וחשובים ומחוץ לחומות נבנתה ממש עיר שלמה . ב 1885 מתאונן 'הצבי' על כך , שעבודת הבנייה בירושלים נעשית , בדרך כלל , בידי ערבים , ושהיהודים ממעטים לעסוק בה . בבניית הבתים במזכרת משה עוברים 5 או 6 פועלים תימנים ועוד 5 או 6 יהודים אחרים בלבד . כך המצב גם באתרי הבנייה באהל משה , בתי ויטנברג ובחי התימנים בשכונת 'משכנות . ' בבניית נחלת שבעה לא משתתף אפילו פועל יהודי אחר , והרי — טוען הכותב — ניתן היה לספק עבודה בבנייה ליהודים רבים מחוסרי עבודה . כעבור שבוע בא תיקון לידיעה , ולפיו בנחלת שבעה אמנם עוברים יהודים , וכן בבתי ויטנברג . המצב השתנה אך מעט בבניית השכונות הבאות , אך לעומת זאת החלו יהודים חודרים במידה ניכרת לענף הסיתות . בעניין זה מילא תפקיד חשוב בית הספר 'כי"ח , ' שנפתחה בו מחלקה לסיתות . ב 1887 מוסר העיתון יהצבי , ' כי בבית הספר של נסים בכר ( כי"ח ) לומדים 40 איש 19 — אשכנזים , 20 תימנים ובוכארי אחד — סיתות אבנים . בעוד מספר חודשים יוכלו לצאת לעבודה עצמאית . ל 887 ו מציין אף לונץ בין המלאכות שעוסקים בהן יהודי ירושלים את מלאכת סיתות האבנים . 48 וחיסין מספר : 'למרות כל המכשולים , הולך וגדל מאד מספר בעלי המלאכה בירושלים . נסים בכר מנהל בית הספר של אליאנס , מלמד את חניכיו כל מיני מלאכה . הוא פתח על יד בית הספר . 42 לונץ , לוח לתרע"א , עמי . 43 . 159 וראה גס : לונץ , לוח לתרע"ד , עמי . 44 . 183-180 גרייבסקי , החרש והמסגר , עסי דו . . 45 הצבי , י"ב באב תרמ"ה , שנה ראשונה , גיליון לח , עמי ו . . 44 שם , י"ט באב תרמ"ה , שנה ראשונה , גיליון לט , עמי ו . . 47 שם , וי בניסן תרמ"ז , שנה שנייה , גיליון כב , עמי ; 2 ראה גם.- ברסלבסקי , פועלים , עמי . 48 . 163-161 לונץ , , ( 1887 ) ירושלים , שנה שנייה , עמי . 179-17 » בענף זה בעיר : 'ענף החרשת מתפתח לאט לאט ומלבד התפתחותה של החרשת בביה"מ -בצלאל" כמו שהזכרנו לא נעשה דבר נכבד בהמקצוע הזה בעי"ק ורק נוכל להזכיר את ... בתי כתיבת סת"ם שנתרחב במאר בזמן האחרון , כי מארצות שונות יבאו דרישות רבות לספרי תורה תפילין ומזוזות הנכתבים בירושלים . וביחור מצטין בית כתיבת סת"ם של הר"ר יצחק דור מנדלבוים שהוא היותר גדול בעירנו ואומנים רבים עובדים אצלו בהענפים השונים של המלאכה הז את . 421 לפי הטבלה שהובאה לעיל ( עמי ( 538 היו בעיר ב 898 ו 77 — סופרי סת"ם ; מספר זה בוודאי גדל אחר כך בהרבה נ . 4 בספרו על הפעולות שעשה י"מ פינס לפיתוח ענפי תעסוקה למען יהודי ירושלים , מציין גרייבסקי גם את הסיוע שהגיש ל'סופרי תפילין ומזוזות / ומוסר בשם ר' יחיאל ברי"ל , כי 'בערים רבות באמריקה קימו אחינו מצות תפילין ומזוזות ששלח להם הרימ '' פ מסופרי ירושלים ' ...

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר