הדרכים הפנימיות בעיר והתוכניות לרכבת חשמלית

עמוד:512

לבנין המסילה החשמלית בירושלים וסביבותיה וגם להאיר באור חשמלי חוצות העיר הקדושה . בעלי הרשיונות מחויבים לבנות את המסילות האל 1 א ) משער יפו לאורך הדרך יפו-ירושלים ער המקום ששם מתחילה הדרך לעין כרם 2 , 700 ) ק"מ . ( ב ) משער יפו-לבית ספר שנלר , דרך המוסדות הרוסיים 2 , 200 ) ק"מ . ( ג ) משער יפו לאורך הדרך העוברת על יד שער דמשק עד המסגר שייח ג'ראח 2 , 200 ) ק"מ . ( ר ) משער יפו ער בית לחם דרך ניקופוריה ותחנת מסילת הברזל 9 , 500 ) ק"מ . ( בעלי הרשיונות מחויבים עוד לבנות מסילה משער יפו עד למסגד עומר כשהשעה תגיע לכך ... מלבד המסילות הללו רשאים בעלי הקבלנות לבנות עוד מסילה מקפת את בל העיר מחוצה לה באורך 20 ק"מ אלא שלגשת לבנין מסילה זו צריך רק חמש שנים אחרי תום המלאכה של בנין המסילות ההכרחיות שנאמרו למעלה' . מקור אחר מציין כי 'מהנדס העיריה סראפיס אפנדי פסקאל , החל למדור יחד עם עבדאללה אפנדי עות'מאן את המדידות הדרושות של הרחובות וזאת במטרה להרחיבם ולהכשירם למהלך החשמלית , אשר בעזרת השם תתחיל לפעול בקרובי פסקאל היה מהנדס העיריה ושמש בתפקיד זה , שנים אחרות , גם בתקופת המנדט הבריטי . ביתו היה בפינת הרחובות יפו והנביאים . *" במרחשוון תרע"ב מספר גם העיתון 'הצפירה' על תוכנית לבניית 'טראם' חשמלי בירושלים . בניית הטראם החשמלי בירושלים נמסרה לחברה צרפתית , שתתחיל בקרוב בעבודה . 'הטראם יעבור על פני שכונות "אחוה '' , " שערי חסד , " יקיף בהיקף גדול סביבות ירושלים , יגיע גם עד כפר צלבי ויעבור גם במרכז השכונות שעל דרך יפו' . ב 913 ו חוזר 'האור ומוסר , כי פורסם ב'סטמבול , ' שחברה צרפתית ביקשה רשיון לבנות מסילה לחשמליות מירושלים ליריחו ולים המלח ולעבר היררן . את הכוח החשמלי היא מתכוונת להשיג מזרמי הירדן , ובאמצעותו יוארו גם יריחו וירושלים וסביבותיה בחשמל . גופים רבים חשבו על האפשרות לבנות רכבת חשמלית בירושלים , ושאפו להשגת זכיון להפעלתה . יוסף נבון ביי — שהפעיל את הרכבת מיפו לירושלים , וחשב גם להשיג זיכיונות ולהקים מפעלים אחרים בעיר — הכין תוכניות להקמת מפעלים לאספקת מים לעיר , וכן שאף להשיג זיכיון להפעלת חשמל וחשמלית בעיר , אך לא הצליח לגייס כספים למימוש תוכניותיו . הרווחים מן הרכבת לא היה בהם כדי לעודד השקעות בשירותים ציבוריים אחרים בארץ . ב 894 ו יצא נבון לפריס — כנראה כרי לחפש מקורות כספיים למימון תוכניותיו — אך שוב לא חזר לירושלים . לבונטין מספר , בי גם בנק אפ"ק נטה , בין היתר , לרכוש את הזיכיון לבניית ה'טראמווי' בירושלים . 56 רומה , כי התוכניות לבנות רכבת חשמלית בירושלים ערב מלחמת העולם הראשונה , מסמלות — אולי יותר מכל — את התפתחותה הרבה של העיר בפרק זמן זה , ואת היותה אז במעמד של עיר בינלאומית רבת יוקרה . באשר לתאורת חשמל בעיר כבר ציינו ( עמ' , ( 381 כי בבניין ה'נוטרדאם' הוכנס לראשונה . 52 שם , k בניסן תרע"א . שנה שנייה . גיליון קל-שה , עמי . K 52 . 3 יעקב יהושע המסתמך , בין היתר , גם על העתון הערבי אל קורס משנת 0 ו 9 ו . . 55 הצפירה , חי במרחשוון תרע"ב , שנה שלושים ושבע , גיליון , 247 עמי ג ; ט"ו במרחשוון תרע"ב , גיליון , 243 עמי : 3 בי בשבט תרע"ב , שנה שלושים ושמונה , גיליון , 7 עמי , 2 ( המהנדס פול פוקיה . 54 . ( האור , ב"ט בניסן תרע"ג , שנה שלושים ואחת , גיליון קפב , עמי 5 s . 3 גרונוולד , מסילת ברזל , עמי . 56 . 265 לבונטין , לארץ אבותינו , ב , עמי . 174

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר